fbpx

Dagboek

Henriëtte Waaijenberg houdt een dagboek bij over de lobby in Den Haag. Doordat Narline in maart 2019 is gestart met de onderneming en daarna de Rijksmonumentale boerderij is gaan verbouwen gedurende 9 maanden was de opening op 10 december 2019. Door die verbouw komt Narline niet in aanmerking voor steun voor de vaste lasten (TVL). Dit onrecht drijft ons om hier voor ons en alle andere ondernemers verandering in te brengen…

Vragen? Neem gerust contact met haar op: (06) 204 56 424.

In de afgelopen maanden zijn wij als startende ondernemers onze eigen lobby begonnen. We zijn geen types om ‘op het Malieveld’ te gaan staan, maar zoeken liever de directe weg om met bestuurders en politici in gesprek te gaan. Zo’n lobby is net werken… We spraken al met onze wethouder en burgemeester uit De Wolden, die erg behulpzaam zijn en ook een brandbrief verstuurden naar Den Haag. We spraken met de Kamer van Koophandel, het RVO, het UWV en natuurlijk onze branche organisatie KHN. Van onze plaatselijke contactpersoon tot de bestuurders die aan tafel zitten met de politici in Den Haag. Ook inmiddels 7 Tweede Kamerleden zijn op de hoogte van ons dossier. We proberen in oplossingen te denken en daarvoor dragen we onze ideeën aan… Dit dagboek start nadat de Hoogeveensche Courant mij gevraagd had een week lang mijn belevenissen bij te houden, dat wil ik graag voortzetten op de site, zodat een ieder kan lezen hoe het gaat en wat wij er aan doen…

Vrijdag 12 maart 2021
Wat een bijzondere weken hebben we achter de rug. We mochten als 1 van de 30 bedrijven in Nederland onze situatie voorleggen aan Koninklijke Horeca Nederland. We vallen ‘buiten de boot’ voor de steun die de overheid geeft aan bedrijven vanwege de maatregelen rondom corona.  Dat komt omdat we een startend bedrijf zijn met Narline en nog geen cijfers in 2019 kunnen laten zien, omdat we toen ons Rijksmonument aan het verbouwen waren. Dat voelt zo onrechtvaardig dat we een eigen lobby zijn gestart. Dinsdag kregen we bericht dat we na het aanleveren van 65 documenten gekozen zijn om samen met KHN te gaan procederen tegen de staat. Hopelijk gaat dit helpen en krijgen we alsnog steun en helpen we heel veel starters die in hetzelfde schuitje als wij zitten. Vandaag weer online contact gehad met Judith Tielen, VVD Tweede Kamerlid. En ook hier goed nieuws, er komt een groep met Tweede Kamerleden van de VVD-fractie, 5 getroffen ondernemers en hun gemeenten, KHN en VNG. We gaan samen kijken hoe we een eind kunnen maken aan deze situatie. Vandaag ook nog aan de slag gegaan met alle ideeën die we hebben voor ‘als het weer mag’. Leuk om positief vooruit te kijken.

Dinsdag 16 maart 2021
Om 10.00 uur eigenlijk MT-overleg, maar ik kan niet aanschuiven vanwege een mail van NautaDutilh, het advocatenkantoor, ze willen graag dat ik de concept dagvaarding bekijk en aanvul. Moet vandaag retour. Gelijk aan begonnen, veel rekenen en schrijven. Om 11.00 uur contact met mijn adviseur, Michel, samen vullen we het concept aan. Zo blij met zijn hulp! Ik weet weer wat ik kan doen. Om 16.00 uur is het stuk eindelijk af en mail ik het terug. Dag al weer bijna voorbij.

Woensdag 17 maart 2021
Wekelijks bespreken Hendrik-Jan en ik hoe alles loopt. Daar nemen we altijd ff ruim de tijd voor en maken afspraken over wie wat oppakt. Zo ook vanmorgen. Na onze bespreking is het voor mij verder: Lobbydag. Voor de groep die ik samen met Judith Tielen aan het oprichten ben heb ik contact met de andere 2 getroffen ondernemers, ook zij hebben contactgegevens van hun wethouders. Ik spreek Gerrie Hempen, onze wethouder uit gemeente De Wolden. Ook zij is enthousiast over het idee. Daarna contact met Hans Kant, belangenbehartiging van KHN. Hij brengt mij in contact met de man binnen KHN die met de politiek aan tafel zit. Ook binnen de VNG wordt gezocht naar een deelnemer. Het begint er op te lijken dat we een groep bij elkaar krijgen die in staat is om de kamerbrief van KHN die er komt vast uit te werken in een plan. Ik krijg er energie van!

Donderdag 18 maart 2021
Weer een mail van NautaDutilh. Een korte vraag, maar om het antwoord te geven moet er weer flink gerekend worden. Daarvoor heb ik weer mijn adviseur nodig. De hele ochtend aan de slag. Uiteindelijk lukt het om het jaar 2020 in kwartalen te verdelen en zo dus het verschil in resultaat inzichtelijk te krijgen. Als je ernaar kijkt wordt je echt verdrietig. Het ging ondanks alle beperkende maatregelen zo goed het 3e kwartaal. Je vraagt je steeds af hoe het was gegaan als we gewoon hadden mogen draaien…

Vrijdag 19 maart 2021
Vanmorgen nog even de laatste contactpersonen doorgegeven aan Amber Schilte de persoonlijk assistent van Judith Tielen. Zij gaat vandaag de WhatsApp groep aanmaken met ondernemers en hun wethouders die we samen geselecteerd hebben. Het is de bedoeling dat iedereen zich eerst voorstelt. Op maandag 29 maart overleg ik weer met Judith en dan gaan we een Zoom meeting plannen om te brainstormen over de mogelijke oplossingen.

Zaterdag 20 maart 2021
Mail van NautaDutilh. De dagvaarding is zo goed als af. Begin volgende week gaat hij waarschijnlijk de deur uit…

Maandag 22 maart 2021
Hier zou je toch depressief van worden… Mail van het RVO. We hebben tegen de aanvraag van de TVL voor het derde kwartaal 2020 (oktober, november en december) bezwaar ingediend. We hadden 3900 euro toegewezen gekregen en na herrekening moeten we die terugbetalen. Nou, als je zo rond kijkt bij ons zie je echt wel dat ons bedrijf vaste lasten moet hebben, was het maar waar dat we geen vaste lasten hadden. 😉 Dat bezwaar dien je in bij het RVO, Rijksdienst vóór Ondernemers, dan krijg je een bevestiging en een mail dat ze binnen de wettelijke termijn voor 8 maart moeten beslissen. Vandaag in de mail de mededeling dat ze dat niet gaan redden en die termijn nogmaals opschuiven naar 11 mei… Het is toch wat, dit gaat om de vaste lasten van vorig jaar. Tjonge, wat duurt dit lang zeg… Brief maar weer doorgestuurd naar de advocaten van KHN, misschien kunnen ze hem nog opnemen in de dagvaarding.
Vandaag is de dagvaarding, inclusief nog onze laatste brief van het RVO, namens de KHN door een deurwaarder bij de Staat ‘betekend’. Dit houdt in dat de procedure officieel is begonnen. Na weken van verzamelen en contact ligt er een indrukwekkende dagvaarding van ruim 140 pagina’s… Spannend!

Donderdag 25 maart 2021
Nog een Whatsapp groep, nu voor alle deelnemers van de rechtszaak tegen de Staat. Daarin houdt Koninklijke Horeca Nederland de 8 deelnemende bedrijven op de hoogte van het laatste nieuws. Fijn dat ze zich zo voor ons en de hele branche inzetten. Ik hoop uiteindelijk met het gewenste resultaat! Het wordt er een van de lange adem, gaat waarschijnlijk wel maanden duren.

Vandaag via RTL nieuws weer een bericht van reparatie van de TVL, nu voor startende ondernemers. De startersregeling krijgt een ruimere opzet. Niet alleen ondernemers die begin 2020 een zaak oprichtten kunnen straks aanspraak maken op overheidssteun, ook starters uit het laatste kwartaal van 2019. Voorbeeld van een winkelier die in november 2019 al aanmeldde bij de Kamer van Koophandel, maar nog moest verbouwen en dus pas in februari 2020 open ging… Tja, dat zijn wij ook, alleen hebben wij nog langer verbouwd, namelijk 9 maanden. 10 december 2019 was bij Narline de feestelijke opening. En, dus nog vallen we nog steeds buiten de boot. Het wordt steeds schrijnender…

Maandag 29 maart 2021
Vanmorgen begonnen met het bellen van het RVO, Rijksdienst voor Ondernemers. Dat is het uitvoeringsorgaan van onder andere de TVL, steun voor de vaste lasten. Ik had gehoord dat het orgaan een ‘maatwerk team’ had samengesteld voor schrijnende gevallen. Natuurlijk was ik benieuwd of ze iets voor ons kunnen betekenen… Na 29 minuten en 31 seconden kreeg ik een alleraardigste mevrouw aan de telefoon. Weer onze situatie volledig uitgelegd en weer heel veel begrip voor de situatie en weer: “Het spijt me, maar ik kan niets voor u doen”. Het is een generieke maatregel en er zijn ‘afkapwaarden’ ingesteld waardoor wij buiten de boot vallen. Het maatwerkteam is er alleen voor ondernemers die wel steun krijgen en die het ‘water aan de lippen staat’ en de steun eerder uitbetaald willen hebben. Pfff…, 43 minuten en 36 seconden later, verdrietig, echt ff een traan gelaten en weer niets opgeschoten…

Dan door…, met de voorbereiding van het gesprek vanmiddag om 14.00 uur met Judith Tielen, Tweede Kamerlid VVD. Even een apart document voor gemaakt met de huidige stand van zaken, ons doel en de deelnemers aan de WhatsApp groep: Maatwerk ondernemers. Zo krijg ik weer ff inzicht in waar we staan en wat er nog besproken moet/kan worden.
Paul Schoormans gebeld, hij is Beleidsadviseur Belangenbehartiging bij KHN (Koninklijke Horeca Nederland). Hij zet zich in om de situatie van de ‘schrijnende gevallen’ in de horeca op te lossen. Hij praat mij bij over de stand van zaken. Er gaat deze week een rapport uit naar de Tweede Kamer. KHN heeft daar input voor geleverd. Een van de voorstellen is, het plan dat Judith & ik aan het oppakken zijn, lokaal loket instellen voor de schrijnende gevallen. Blij mee, we kunnen met de groep die we nu aan het samenstellen zijn dus een mooie aanvulling zijn op waar KHN al mee bezig is. Paul geeft aan dat hij ook iemand, die binnen het VNG zich bezig houdt met de getroffen ondernemers, vraagt aan te sluiten bij onze groep. Hij wil zelf in ieder geval wel graag aansluiten.
Om 13.00 uur bespreek ik alles voor met Bram van Bronckhorst. Bram is vanaf het 1e uur betrokken bij het idee van lokaal loket. Hij is bij mij geweest voor zijn veldonderzoek voor zijn afstudeerscriptie Bestuurskunde/Overheidsmanagement aan Avans Hogeschool. Hij onderzoekt de redenen waarom ondernemers buiten de boot vallen voor overheidssteun. Dit doet hij in opdracht voor de Wijchense afdeling van de Koninklijke Horeca Nederland. Sinds zijn bezoek aan Narline hebben we regelmatig contact met elkaar. Hij helpt mij en ik help hem. Hij heeft steeds bij de online Zoom meetingen met Judith Tielen gezeten. Toeval bestaat niet, zeggen ze, mooi voor zijn scriptie, dichter op de praktijk kun je niet zitten… En hopelijk gaat dit leiden tot een oplossing voor heel veel getroffen ondernemers!
Iets voor 14.00 uur stuur ik het document alvast door aan Judith Tielen en Amber, persoonlijk assistent van Judith. We bespreken via Zoom de huidige stand van zaken en komen tot de conclusie dat we een online overleg gaan inplannen met de groep. Judith heeft deze week nog een overleg staan met Wouter Koolmees en Bram spreekt Rober Willemsen nog. Bram en ik gaan contact leggen met de gemeente Oldenzaal, waar we een artikel over gelezen hebben. Ze hebben een fonds voor ondernemers die niet in aanmerking komen voor steun. Interessant… Genoeg te doen… Ik krijg een goed gevoel over dit initiatief. We hopen, met de groep die nu samen is gesteld, de mogelijke oplossingsrichtingen uit te gaan werken. Terug naar ‘de bedoeling van de steunmaatregelen’.
’s Avonds maak ik de uitnodigingsmail voor de betrokkenen. Om 22.00 uur stop ik ermee. Wat een dag!

Dinsdag 30 maart 2021
Er wordt al van alles gedeeld in de WhatsApp groep. Goed om info met elkaar uit te wisselen. Mooi artikel in de Volkskrant. https://www.volkskrant.nl/cs-b6c28a69

15.00 uur: Amber en ik plannen de Zoom meeting. Tekst had ik gisteren al geschreven en ook de agenda met de punten die we willen bespreken staat al klaar.
We kijken uit naar de bijeenkomst!

Woensdag 31 maart 2021
Een overzichtelijke infographic heeft de KHN samengesteld met info voor de nieuwe Tweede Kamerleden. Het geeft inzicht in de schrijnende situatie waarin de horeca zich bevindt. Daarbij ook de voorstellen wat er in het herstelplan moet komen te staan.

Vanmorgen even telefonisch contact gezocht met Marcel Hulst. Hij was door Gerrie Hempen aangedragen in de WhatsApp groep. We kenden elkaar niet, dus leek het me goed om me even aan hem voor te stellen. Marcel zit in de gemeenteraad en is fractievoorzitter van de VVD.
Vanmiddag ff dit dagboek bijgewerkt, want er is weer veel gebeurd de afgelopen dagen… 😉

Donderdag 8 april 2021
Vanmorgen om 09.00 uur digitaal overleg met Evelien Zinkweg en Marcel de Jonge van gemeente Oldenzaal. Samen met Bram van Bronckhorst. We vragen naar de opzet van de gemeente Oldenzaal van het Noodfonds voor schrijnende gevallen. Oldenzaal heeft dit fonds zelf in leven geroepen om ondernemers te helpen de eindstreep te laten halen… We krijgen een duidelijk beeld. Deze gemeente zet zich goed in voor haar ondernemers. We vragen Evelien om mee te denken met ons initiatief. Dit wil ze graag doen. Fijn, een gemeente erbij met praktijkervaring. Wat zou het toch mooi zijn als er voor dit soort initiatieven ook geld komt uit den Haag.
Om 13.00 uur overleg met Amber Schilte, pa van Judith Tielen. We bespreken het overleg van morgen voor. Ik zal een agenda maken voor de fractievergadering van het Maatwerk ondernemers.
16.00 uur: Overleg met Bram. Hij praat mij bij over zijn afspraak met Rober Willemsen, KHN en we overleggen nog ff over morgen.
’s Avonds laat stop ik ermee. De agenda is klaar en de voorbereidingen voor morgen ook.

Vrijdag 9 april 2021
Vanmorgen is er om 11.00 uur een Zoom-overleg van KHN voor startende bedrijven. Uiteraard heb ik me hiervoor aangemeld. We krijgen te horen dat er eind volgende week een reactie komt op de brief van Mona Keijzer. Hopelijk komt er dan een oplossing voor de ondernemers die vanwege referteproblematiek nog steeds buiten de boot vallen. Ben zeer benieuwd. Zou zoooo fijn zijn!
KHN werkt echt heel hard om op te komen voor alle horecaondernemers. Ze vertellen over de rechtszaak die nu is betekent. Ik hoor voor het eerst dat het geen jaar, maar misschien wel anderhalf jaar gaat duren… Pfff. Ik mag nog even vertellen over de lobby in Den Haag en mijn initiatief voor Lokaal Loket. Hopen dat dit voor heel veel ondernemers de oplossing gaat zijn!
Om 13.00 uur is de Zoom-vergadering van de fractie van de groep Maatwerk Ondernemers.
Judith Tielen en ik doen de aftrap. We vertellen over het initiatief en vragen aan de vijf gemeenten die deel wilden nemen en aan KHN afgevaardigden wat ze ervan vinden. Kort gezegd gaat de gemeente dienen als Lokaal Loket voor alle ondernemers die nu nog buiten de boot vallen voor coronasteun. Zij beoordelen de aanvraag en dienen die in bij het Rijk. Iedereen is enthousiast. Het voorstel is nog abstract, maar door een pilot willen we het gaan testen. Zo kunnen we zien waar we tegenaan lopen en daarna kan het Loket Landelijk worden doorgevoerd. Aan het eind concluderen we dat dit overleg energie geeft. We gaan verder met de uitwerking en casus Narline zal dienen als voorbeeld voor het volgende overleg. Judith Tielen gaat navragen of er gedragenheid is vanuit Den Haag.

Dinsdag 13 april 2021
De dag begint vroeg, gisteren was ik jarig en daardoor niet veel aan de lobby kunnen doen. Ff weer voorbereiden voor vanmiddag. 14.00 uur: Telefonisch overleg met Judith Tielen. We bespreken een stappenplan voor het Lokaal Loket. Bram en ik gaan ‘casus Narline’ verder uitwerken om de TVL problematiek op te lossen.
’s Middags nog een overeenkomst van lastgeving ondertekent voor de rechtszaak en daarna werd ik nog gebeld door ook een getroffen ondernemer. Heftig hoor al die verhalen… Dat raakt me zo.
Aan het eind van de dag heeft Bram een Excel ontwikkelt op basis van de huidige RVO-adviestool. Met deze methode denken wij minimaal 70% van de ondernemers die nu nog steeds buiten de boot vallen conform het TVL-rapport van Mona Keijzer op te kunnen lossen. We gaan nog een checklist maken met formulieren die de ondernemer in dat geval moet aanleveren om zijn aanvraag te laten beoordelen bij het Lokaal Loket.

Woensdag 14 april 2021
De agenda voor het overleg van de hele Whatsapp-groep Maatwerk Ondernemers is klaar. Om 17.00 uur is het Zoom-overleg. Na een voorstelrondje vertel ik over het idee en de status. Er komen veel vragen en ook hier hoor je weer hoe urgent het is. Liever vandaag geregeld, dan morgen… Maar helaas weet ik ook dat dat niet zo zal lopen…

Woensdag 21 april 2021
Overleg met Judith Tielen, Amber Schilte, Bram en ik. ’s Middag om 14.00 uur bespreken we de huidige stand van zaken. Eind vorige week is er geen uitwerking gekomen van de brief van Mona Keijzer. Die komt nu begin mei is de verwachting… Wat duurt dit toch allemaal lang.
Verder met ons eigen plan… We besluiten om een werksessie uurtje te plannen met Evelien Zinkweg. De ervaringen uit Oldenzaal kunnen als input dienen voor de kamerbrief waar Judith mee bezig is. We bespreken nog een aantal andere zaken die uitgezocht en uitgewerkt kunnen worden om als input te dienen voor de financiële pagina. Streven: Eind volgende week is de concept kamerbrief gereed. Het begin is er!
Enthousiast als ik ben bel ik gelijk Evelien om te vragen of ze mee wil werken aan het werksessie uurtje. Ze twijfelt geen moment en vraagt of ik de benodigde gegevens gelijk wil mailen. Uiteraard! Weer een stapje…

Woensdag 28 april 2021
Vandaag mogen de terrassen weer open. Wat een heerlijke sfeer. De opmerking van de dag: Hier zijn we voor geboren!. Gelukkig is het mooi weer.
Vandaag het bezwaar voor de TVL van het 1e kwartaal 2021 ingediend.

Donderdag 29 april 2021
Vandaag hebben Judith Tielen, Amber Schilte, Bram en ik een werksessie met de wethouder van Oldenzaal, Evelien Zinkweg. Ze hebben bij hun gemeente een Noodfonds voor getroffen ondernemers die ‘buiten de boot vallen’. Vandaag bespreken we de situaties van de 9 ondernemers die zich tot nu toe gemeld hebben.

Vrijdag 7 mei 2021
Tjonge, bijna de hele dag met corona gerelateerde zaken bezig geweest. Wat gaat er toch een tijd in zitten…

10.30 uur:
Vanmorgen de senior jurist van het RVO gesproken over ons bezwaar van de TVL voor het 4e kwartaal 2020. Ruim 4 maanden zijn we al weer verder…
Situatie uitgelegd en eigenlijk al gelijk zijn antwoord: De regeling biedt geen mogelijkheden om een andere referentieperiode te kiezen. Het enige wat ik kan doen is een hoorzitting aanvragen. Daar maak ik dan ook weer graag gebruik van. Volgende week woensdag wordt die gepland.

11.00 uur:
Er is weer een Zoom-meeting van KHN voor startende ondernemers. Rober Willemsen vertelt over de status van de lobby en Paul Schoormans haakt daarop in. 21 mei wordt er een nota gepresenteerd die misschien de mogelijkheid geeft om voor de TVL een ‘devolt referentieperiode’  te kiezen. Afwachten dus maar weer… Ik vraag nog aan de aanwezige deelnemers of ze willen helpen bij het schrijven van de financiële pagina voor de initiatiefnota waar we mee bezig zijn. Er melden zich vier ondernemers. Dat is fijn.

12.15 uur: Wouter gebeld, onze advocaat. Wil hem vragen of hij bij de hoorzitting aanwezig kan zijn.

13.00 uur: Bram van Bronkhorst gesproken en alles weer ff doorgenomen. Hij gaat Judith Tielen mailen met de vraag wanneer we weer afspreken. We hebben inmiddels een aantal gevallen doorgerekend. Ik ga de ondernemers bellen die zich hebben gemeld bij het gesprek van vanochtend.

16.00 uur: Ondernemer uit Amsterdam gesproken. Als je de verhalen hoort word ik er ook echt weer verdrietig van. Zo onrechtvaardig.

Woensdag 12 mei 2021
Vanmorgen de voorbereiding voor de hoorzitting gedaan. Het is een document van 24 pagina’s geworden. Michel Kleine sluit aan bij het gesprek. Om 15.00 uur belt de heer Caspers ons en kunnen we ons bezwaar toelichten. Ik begin met het mailen van het document met onze spreekaantekeningen, hieronder een gedeelte daarvan:

Voor Narline is de volgende situatie van toepassing:

  • 28 maart 2019:
    Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, Narline B.V.
    KvK: 74421786
    SBI-code: 56101 Restaurants
    SBI- code: 5630 Cafés
  • 28 maart 2019 t/m 9 december 2019:
    Verbouw van ons Rijksmonumentale pand.
    Geen omzet gedraaid.
  • 10 december 2019:
    Feestelijke opening van Narline.
    Start datum omzet in de BV.

Hoorzitting

Aanwezig:
René Caspers, jurist RVO
Michel Kleine, adviseur Narline
Henriëtte Waaijenberg, eigenaar Narline

Vooraf
We zouden graag onze spreekaantekening willen overleggen, inbrengen bij dit bezwaar, zodat ze aangehecht kunnen worden.

Allereerst wil ik graag kwijt dat ik enorm trots ben op wat we in Nederland in zo’n korte tijd aan regelingen voor ondernemers hebben opgetuigd om ondernemers door de coronacrisis heen te helpen. Dat wij met ons bedrijf Narline ‘buiten de boot vallen’ kan nooit ‘de bedoeling’ zijn van de regelingen.

Politieke agenda
Onze problematiek staat op de politieke agenda en de kans bestaat dat onze problematiek rondom de toepassing van de referteperiode wordt opgelost. De politiek ziet de problemen in, zie bijlage kamerbrieven van Mona Keijzer van 31 maart 2021 en 11 mei 2021.

Narline heeft schade geleden (en lijdt schade) als gevolg van de overheidsmaatregelen die de horeca raken. Dat deze schade bestaat lijdt geen twijfel. De horeca is gedurende twee periodes volledig gesloten geweest (met uitzondering van bezorgen en afhalen), en in de tussenliggende periode golden er allerlei beperkende maatregelen. De causaliteit tussen de door de Staat ingestelde maatregelen en gemaakte keuzes en de schade van Narline is evident.
De Staat maakt met de langdurig gedwongen sluiting van de horeca een inbreuk op het eigendomsrecht en op de vrijheid van ondernemerschap van ons als horecaondernemers.
Het gaat bij Narline (lees: getroffen ondernemers) over het voortbestaan van hun onderneming. Tot nu toe is de schade door de lockdowns steeds gedragen door de ondernemers zelf die buiten de boot vallen, in veel gevallen, zo ook bij Narline, door vanuit privévermogen bij te storten, extra te lenen en zichzelf inkomen te ontzeggen.

Bezwaar:

  • De referteperiode systematiek klopt niet voor de situatie van Narline. Wij eisen daarom de hiernavolgende subsidiaire benadering als primaire benadering. Subsidiair – periode van opening 3e kwartaal 2020 als referentiekader.
  • De regeling is onredelijk. De ene ondernemer wordt geholpen door de regeling en de andere niet. De regeling is dus discriminatoir. Dit is bij de Grondwet verboden.
  • Mark Rutte zegt tijdens persconferenties dat hij alle ondernemers over de eindstreep wil trekken. Dan moeten we dat ook doen. Daar hoort Narline dan toch ook bij!
    Het kan niet zo zijn dat er ondernemers buiten de boot vallen en dat er een nieuwe toeslagenaffaire in Nederland ontstaat.
  • De TVL wordt uitgevoerd door de RVO en de NOW door het UWV.
    Het is vreemd dat er verschil zit in de uitvoering van deze regelingen. De NOW hanteert wel de startdatum van bedrijfsuitoefening en de TVL blijft vasthouden aan inschrijvingsdatum bij de Kamer van Koophandel.
  • Er zijn uitzonderingscategorieën bepaald in de regeling, zoals brand, instorting, verwoesting door storm of een overlijden in de directe omgeving.
    Narline zou ook tot die uitzonderinggevallen behoren te vallen, aangezien er voor Narline ook geen enkele andere mogelijkheid bestond om eerder te starten dan op 10 december 2019. Het pand moest verbouwd worden en valt onder de Rijksmonumenten commissie en daardoor kon de verbouw niet eerder starten dan na goedkeuring van de plannen. Dit traject heeft 4 maanden geduurd. Wij hebben dit Rijksmonumentale pand als ondernemers verbouwd zonder enige vorm van subsidie. De uitzonderingscategorieën zouden dus uitgebreid dienen te worden met verbouw van Rijksmonumenten. Gebouwen waar wij in Nederland dus allemaal waarde aan hechten.
  • Er wordt nu waarschijnlijk een aanpassing gedaan aan de TVL regeling voor startende ondernemers na 30 september 2019. Die reparatie zal startende bedrijven de gelegenheid geven om als referteperiode het 3e kwartaal van 2020 te nemen. In feite is Narline ook gestart na 30 september 2019, namelijk 10 december 2019. Als wij ook de startersregeling mogen toepassen krijgt Narline ook TVL-steun. Zie berekening in dit document. Het is nog steeds niet voldoende, echter in ieder geval meer dan de 0,00 die nu uit de herberekeningen komt. Feitelijk zijn wij ook starter.
    We vielen dus buiten de boot en door de startersregeling wordt onze situatie nog niet opgelost en vallen we voor de tweede keer buiten de boot.
  • De referte periode van Q4 2019, was het laatste kwartaal dat de Nederlandse economie normaal functioneerde, dat wordt als ijkpunt genomen. Echter, Narline functioneerde nog niet als normaal. We zijn gestart op 10 december, vanaf die datum zijn wij normaal gaan draaien. Dan zou het toch dichter bij de waarheid liggen dat wij de referteperiode van 10 december tot 15 maart 2020 mogen kiezen als referteperiode. Zie art 2.1.2. lid 3. We zijn dan eerder ingeschreven, maar d.m.v. de aangifte omzetbelasting kan ik aantonen dat we op 10 december 2019 zijn geopend. Daarvoor waren er 0,00 omzet aangiftes…
  • Door de hele verbouw vallen we nu bij de boot, terwijl ‘de bedoeling van de regeling’ is om ondernemers tegemoet te komen in hun vaste lasten. Narline heeft ook vaste lasten. De vaste lasten van Narline zijn niet: 0,00. Om u een indicatie te geven: de huur bedraagt € 18.150 per maand… We moeten dus terug naar ‘de bedoeling van de regeling’.
  • De reden die Mona Keijzer tegen houdt om reparatie aan de wet door te voeren is dat er teveel malafide bedrijven misbruikt gaan maken van de regeling. Het kan toch niet zo zijn dat de goed onder de kwade moeten lijden?
  • Waar is de menselijke maat? De Rijksdienst voor Ondernemers zou het toch ook op moeten nemen voor ondernemers zoals wij? Zorgen dat dit opgelost wordt?!
  • Wij hebben nog nooit iemand gesproken die gezegd heeft: Nee, het klopt dat jullie geen steun horen te krijgen. Waarom wordt dit kan niet opgelost?

Het gesprek verloopt eerst moeizaam en daarna komt er begrip… Natuurlijk weten we dat we nu buiten de boot vallen voor de huidige regeling. Er moet gewoon een aanpassing in komen. Al snel raken we in gesprek over die oplossing. De heer Caspers kan er niet aan doen en kan ook niets voor ons doen. Hij moet de regeling uitvoeren en we zullen bij de politiek moeten zijn om de regeling aan te passen. Hij geeft wel aan dat we niet de enige zijn en dat het inderdaad politieke aandacht heeft. De TVL heeft maar 1 hardheidsclausule en die is voor de ondernemers die een verkeerde SBI code hebben waardoor ze buiten de boot vallen. Er is nog geen hardheidsclausule ten aanzien van de omzet. Hij snapt onze situatie. We moeten naar de staatsecretaris die de regeling uitvoert en die moet met de minister in gaan zien dat de regeling: onredelijk bezwarend is, dus niet in overeenstemming met het doel.
Dus weer de startdatum van ons bedrijf is niet 28 maart 2019, maar 10 december 2019. Tot die tijd hadden we geen omzet.
De heer Caspers geeft aan dat we een afwijzing krijgen van ons bezwaar voor de voorlopige toekenning, hoe vervelend hij het ook vindt. We kunnen hierna nog naar het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. Ik heb de toekenning al doorgerekend en weet dat we de 3600 euro die we toegewezen hebben gekregen weer terug moeten betalen. Dat komt omdat de omzet voor het 4e kwartaal van 2019 voor ons maar 3 weken was, nl 10 december 2019 tot eind december 2019. Het 4e kwartaal van 2020, waar die omzet mee vergeleken wordt, was ook niet best, maar natuurlijk wel hoger als die 3 weken in 2019 toen we net begonnen. De heer Caspers zegt dat we tegen de definitieve toewijzing, of eigenlijk afwijzing ook weer bezwaar tegen kunnen maken en daarna ook weer een hoorzitting krijgen en ook weer naar het CBB kunnen gaan. Pfff, ik snap het, maar waar zijn we mee bezig…
Dit hele circus zal dan voor de TVL 1e kwartaal 2021 herhaald worden, want daar hebben we gelijk al 0,00 toegewezen gekregen…
Ik zeg hem ook dat het voor iedereen toch veel beter en sneller is als dit opgelost wordt in de regeling. Dat gaat Nederland een hoop tijd, energie en geld schelen…
Dat wordt door hem beaamd, hij vindt het ook vervelend dat hij ons geen betere mededeling kan geven. Het is niet anders… Besluit zal blijven zoals het nu is.

Na anderhalf uur sluiten we het gesprek af. Ik ben kapot. Dit vreet energie…

’s Avonds Remko Daalder nog gesproken. Even de huidige stand van zaken doorgesproken. Hij is ook erg actief en grijpt alles aan om dit op te lossen. Geeft mij weer energie om door te vechten…

Vrijdag 14 mei 2021
Vanmiddag met Hendrik-Jan een video zelf opgenomen. We zijn aangesloten bij: Ik val buiten de boot, een groep ondernemers die geen coronasteun ontvangen en met een lobby bezig zijn in Den Haag. Ze hadden een oproep gedaan aan ondernemers om een video van 2 minuten op te nemen. Daarin vertellen wat je situatie is en hoe het voelt en wat voor consequenties het voor je heeft. Ik had van te voren een script geschreven. Wat viel dat tegen zeg… Zes keer overnieuw en toen hadden we hem. Zo lastig, kreeg telkens een brok in mijn keel als ik er over vertel…
Thuis gelijk doorgestuurd. Zo, kan ook weer van mijn lijstje. Weekend!

Donderdag 20 mei 2021
Vanmiddag weer een Zoom-overleg met Judith Tielen, Amber Schilte, Bram van Bronkhorst en ik. Eerst de stand van zaken besproken. Er komt een reparatie van de TVL Q2 2021. Alle ondernemers mogen naast de bestaande referentiesystematiek ook kiezen voor de referentiemaand Q3 2020. Dit gaat startende ondernemers helpen, maar het gaat ook heel veel geld kosten. 35% komt maar bij de ondernemers waar de reparatie voor bedoeld is, de rest gaat naar ondernemers die daardoor meer geld ontvangen. Kosten? 175 miljoen…
We spreken de initiatiefnota door. Volgende keer kan Thierry Aartsen hopelijk aanschuiven. We verdelen de taken en willen ernaar streven onze initiatiefnota donderdag 3 juni compleet te hebben. Dan kunnen we daarna de VNG erbij betrekken en vervolgens door naar de minister. Streven: De nota voor de zomer ingediend hebben…

Zondag 30 mei 2021
De afgelopen week veel gedaan aan de initiatiefnota, maar vandaag echt de hele ochtend eraan gezeten. Het is buiten erg warm, zin om in de tuin te gaan zitten, maar dit moet eerst af van mezelf… Ik kan heerlijk doorwerken, niemand is thuis. Overal haal ik de info vandaag, het is echt verzamelen en daarna schrijven en schrappen. Tegen 2 uur stop ik ermee. Ik ben tevreden, er ligt een goed stuk. Bram voegt er morgen de financiële paragraaf aan toe. Ik mail het een ieder ter voorbereiding op de afspraak van donderdag.

Woensdag 2 juni 2021
De startersregeling TVL Q1 staat open. Ik ga hem toch maar eens ff invullen. Wat is uw omzet in het 3e kwartaal 2020? Dat is het kwartaal na de 1e lockdown dat we weer mochten draaien. Ik vul het in. Wat is de omzet van het 1e kwartaal 2021? Dat weten we ook, die was niet best, vanwege de 2e lockdown. En, daar staat het bedrag. U krijgt voor het 1e kwartaal op basis van de omzet een bedrag aan steun van 75.000 euro. Natuurlijk weet ik dat deze aanvraag afgekeurd gaat worden, want:

28-03-2019: Narline ingeschreven bij de KvK.
10-12-2019: Feestelijke opening van Narline na de verbouw.
De regeling is voor starters na 1 oktober 2019. Feitelijk zijn wij dat, maar omdat onze BV eerder is ingeschreven bij de KvK, vallen we ook buiten de starterregeling.
Ze kunnen gewoon zien dat tot 10 december 2019 de aangifte omzetbelasting steeds 0,00 is geweest, maar dat is schijnbaar erg lastig.

Voor de zoveelste keer vallen we buiten de boot… Pfff
Ik mail het door naar Judith en Thierry. Hopelijk morgen goed nieuws.

Donderdag 3 juni 2021
Om half 2 Zoom overleg met Judith Tielen en Thierry Aartsen. Ze hebben het initiatief besproken met de ministers en die gaan het NIET doorvoeren. Enorme domper! Wat gaan ze dan wel doen? Nou eigenlijk blijkt al snel dat dit het is. Ze gaan er niets meer aan doen. De eindstreep is inzicht…
En tja, als de wil er niet is, kunnen we er maar beter mee stoppen. Helaas.
We spreken nog door dat het goed is om de WhatsApp groep: ‘Maatwerk ondernemers’ wel te informeren dat de politiek dit niet gaat oppakken.
Een dag later komt het volgende appje in de groep:

Beste allemaal,
Zoals jullie weten zijn we met een groep mensen al een aantal maanden bezig met het zoeken naar oplossingen voor ondernemers die om administratieve redenen niet in aanmerking komen voor de steunpakketten (mn TVL en NOW) en zo gezegd ‘tussen wal en schip vallen’. Hoewel de regering al een aantal aanpassingen heeft gemaakt, zijn deze helaas nog steeds niet voor iedereen toereikend.

Het idee van dit initiatief was om te kijken of we samen met de gemeenten lokale loketten kunnen opzetten waar het nodige maatwerk geleverd kan worden. Deze loketten kunnen het mogelijk maken dat ondernemers met hun administratie en toelichting op basis van ‘de bedoeling van de regeling’ wel in aanmerking kunnen komen voor (één van) de regelingen.

Na vele gesprekken die zijn gevoerd met de ministers, ambtenaren en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten blijkt het niet mogelijk om dit te realiseren.

De twee belangrijkste redenen zijn dat je a) op landelijk niveau een regeling niet tussentijd kan aanpassen, want dan ontstaat een juridisch moeras en b) lokaal niet zomaar ondernemersregelingen kan toekennen vanwege de Europese regels tegen staatssteun.

Uiteraard is dit voor jullie, de ondernemers, een enorme teleurstelling. Ook voor ons. We hadden gehoopt met dit initiatief te bouwen aan een oplossing voor een groep ondernemers, maar moeten helaas concluderen dat de oplossing op papier makkelijker lijkt dan de uitvoering in de praktijk. Balen!

Wij willen jullie, en in het bijzonder Henriëtte en Bram, bedanken voor het delen van jullie verhalen en het meedenken over oplossingen en de tijd die jullie daarin gestoken hebben.

Indien jullie de komende tijd vragen of opmerkingen hebben, kunnen jullie natuurlijk altijd weer contact met ons opnemen.
Judith Tielen, Tweede Kamerlid VVD

En toch, ik begrijp het niet. Waarom kan hier geen oplossing voor bedacht worden?
Ook vandaag, iedereen begrijp het dat dit niet klopt en toch gebeurd er niets mee.
Het is meer dan balen, zoals Judith het omschrijft: Het voelt zo oneerlijk.
De meeste ondernemers worden wel gesteund en een kleine groep niet. Dat kan toch niet in Nederland?
De nieuwe toeslagenaffaire?

Vrijdag 4 juni 2021
Hans van der Kooij van KNH gesproken, hem bijgepraat over de lobby in Den Haag. Afgesproken dat ik hem nogmaals ‘case Narline’ ga mailen. Ze nemen het mee met hun besprekingen in Den Haag met Mark Rutte.
Aan de slag maar weer…

Uw winkelwagen