Bullet N narline positief

Henriëtte Waaijenberg houdt een dagboek bij over alles wat zij mee maakt met betrekking tot de corona steunmaatregelen en haar lobby in Den Haag. Doordat Narline in maart 2019 is gestart met de onderneming en daarna de Rijksmonumentale boerderij is gaan verbouwen gedurende 9 maanden was de opening op 10 december 2019. Door die verbouw komt Narline niet in aanmerking voor steun voor de vaste lasten (TVL). Dit onrecht drijft haar om hier voor Narline en alle andere ondernemers die ‘buiten de boot vallen’ verandering in te brengen…

Vragen? Neem gerust contact met haar op: (06) 204 56 424.

Sinds het begin van corona zijn wij als startende ondernemers onze eigen lobby begonnen. We zijn geen types om ‘op het Malieveld’ te gaan staan, maar zoeken liever de directe weg om met bestuurders en politici in gesprek te gaan. Zo’n lobby is net werken… We spraken al met onze wethouder en burgemeester uit De Wolden, die erg behulpzaam zijn en ook een brandbrief verstuurden naar Den Haag. We spraken met de Kamer van Koophandel, het RVO, het UWV en natuurlijk onze branche organisatie KHN. Van onze plaatselijke contactpersoon tot de bestuurders die aan tafel zitten met de politici in Den Haag. Ook inmiddels 7 Tweede Kamerleden zijn op de hoogte van ons dossier. We proberen in oplossingen te denken en daarvoor dragen we onze ideeën aan… Dit dagboek start nadat de Hoogeveensche Courant mij gevraagd had een week lang mijn belevenissen bij te houden, dat wil ik graag voortzetten op de site, zodat een ieder kan lezen hoe het gaat en wat wij er aan doen…

Vrijdag 12 maart 2021
Wat een bijzondere weken hebben we achter de rug. We mochten als 1 van de 30 bedrijven in Nederland onze situatie voorleggen aan Koninklijke Horeca Nederland. We vallen ‘buiten de boot’ voor de steun die de overheid geeft aan bedrijven vanwege de maatregelen rondom corona.  Dat komt omdat we een startend bedrijf zijn met Narline en nog geen cijfers in 2019 kunnen laten zien, omdat we toen ons Rijksmonument aan het verbouwen waren. Dat voelt zo onrechtvaardig dat we een eigen lobby zijn gestart. Dinsdag kregen we bericht dat we na het aanleveren van 65 documenten gekozen zijn om samen met KHN te gaan procederen tegen de staat. Hopelijk gaat dit helpen en krijgen we alsnog steun en helpen we heel veel starters die in hetzelfde schuitje als wij zitten. Vandaag weer online contact gehad met Judith Tielen, VVD Tweede Kamerlid. En ook hier goed nieuws, er komt een groep met Tweede Kamerleden van de VVD-fractie, 5 getroffen ondernemers en hun gemeenten, KHN en VNG. We gaan samen kijken hoe we een eind kunnen maken aan deze situatie. Vandaag ook nog aan de slag gegaan met alle ideeën die we hebben voor ‘als het weer mag’. Leuk om positief vooruit te kijken.

Dinsdag 16 maart 2021
Om 10.00 uur eigenlijk MT-overleg, maar ik kan niet aanschuiven vanwege een mail van NautaDutilh, het advocatenkantoor, ze willen graag dat ik de concept dagvaarding bekijk en aanvul. Moet vandaag retour. Gelijk aan begonnen, veel rekenen en schrijven. Om 11.00 uur contact met mijn adviseur, Michel, samen vullen we het concept aan. Zo blij met zijn hulp! Ik weet weer wat ik kan doen. Om 16.00 uur is het stuk eindelijk af en mail ik het terug. Dag al weer bijna voorbij.

Woensdag 17 maart 2021
Wekelijks bespreken Hendrik-Jan en ik hoe alles loopt. Daar nemen we altijd ff ruim de tijd voor en maken afspraken over wie wat oppakt. Zo ook vanmorgen. Na onze bespreking is het voor mij verder: Lobbydag. Voor de groep die ik samen met Judith Tielen aan het oprichten ben heb ik contact met de andere 2 getroffen ondernemers, ook zij hebben contactgegevens van hun wethouders. Ik spreek Gerrie Hempen, onze wethouder uit gemeente De Wolden. Ook zij is enthousiast over het idee. Daarna contact met Hans Kant, belangenbehartiging van KHN. Hij brengt mij in contact met de man binnen KHN die met de politiek aan tafel zit. Ook binnen de VNG wordt gezocht naar een deelnemer. Het begint er op te lijken dat we een groep bij elkaar krijgen die in staat is om de kamerbrief van KHN die er komt vast uit te werken in een plan. Ik krijg er energie van!

Donderdag 18 maart 2021
Weer een mail van NautaDutilh. Een korte vraag, maar om het antwoord te geven moet er weer flink gerekend worden. Daarvoor heb ik weer mijn adviseur nodig. De hele ochtend aan de slag. Uiteindelijk lukt het om het jaar 2020 in kwartalen te verdelen en zo dus het verschil in resultaat inzichtelijk te krijgen. Als je ernaar kijkt wordt je echt verdrietig. Het ging ondanks alle beperkende maatregelen zo goed het 3e kwartaal. Je vraagt je steeds af hoe het was gegaan als we gewoon hadden mogen draaien…

Vrijdag 19 maart 2021
Vanmorgen nog even de laatste contactpersonen doorgegeven aan Amber Schilte de persoonlijk assistent van Judith Tielen. Zij gaat vandaag de WhatsApp groep aanmaken met ondernemers en hun wethouders die we samen geselecteerd hebben. Het is de bedoeling dat iedereen zich eerst voorstelt. Op maandag 29 maart overleg ik weer met Judith en dan gaan we een Zoom meeting plannen om te brainstormen over de mogelijke oplossingen.

Zaterdag 20 maart 2021
Mail van NautaDutilh. De dagvaarding is zo goed als af. Begin volgende week gaat hij waarschijnlijk de deur uit…

Maandag 22 maart 2021
Hier zou je toch depressief van worden… Mail van het RVO. We hebben tegen de aanvraag van de TVL voor het derde kwartaal 2020 (oktober, november en december) bezwaar ingediend. We hadden 3900 euro toegewezen gekregen en na herrekening moeten we die terugbetalen. Nou, als je zo rond kijkt bij ons zie je echt wel dat ons bedrijf vaste lasten moet hebben, was het maar waar dat we geen vaste lasten hadden. 😉 Dat bezwaar dien je in bij het RVO, Rijksdienst vóór Ondernemers, dan krijg je een bevestiging en een mail dat ze binnen de wettelijke termijn voor 8 maart moeten beslissen. Vandaag in de mail de mededeling dat ze dat niet gaan redden en die termijn nogmaals opschuiven naar 11 mei… Het is toch wat, dit gaat om de vaste lasten van vorig jaar. Tjonge, wat duurt dit lang zeg… Brief maar weer doorgestuurd naar de advocaten van KHN, misschien kunnen ze hem nog opnemen in de dagvaarding.
Vandaag is de dagvaarding, inclusief nog onze laatste brief van het RVO, namens de KHN door een deurwaarder bij de Staat ‘betekend’. Dit houdt in dat de procedure officieel is begonnen. Na weken van verzamelen en contact ligt er een indrukwekkende dagvaarding van ruim 140 pagina’s… Spannend!

Donderdag 25 maart 2021
Nog een Whatsapp groep, nu voor alle deelnemers van de rechtszaak tegen de Staat. Daarin houdt Koninklijke Horeca Nederland de 8 deelnemende bedrijven op de hoogte van het laatste nieuws. Fijn dat ze zich zo voor ons en de hele branche inzetten. Ik hoop uiteindelijk met het gewenste resultaat! Het wordt er een van de lange adem, gaat waarschijnlijk wel maanden duren.

Vandaag via RTL nieuws weer een bericht van reparatie van de TVL, nu voor startende ondernemers. De startersregeling krijgt een ruimere opzet. Niet alleen ondernemers die begin 2020 een zaak oprichtten kunnen straks aanspraak maken op overheidssteun, ook starters uit het laatste kwartaal van 2019. Voorbeeld van een winkelier die in november 2019 al aanmeldde bij de Kamer van Koophandel, maar nog moest verbouwen en dus pas in februari 2020 open ging… Tja, dat zijn wij ook, alleen hebben wij nog langer verbouwd, namelijk 9 maanden. 10 december 2019 was bij Narline de feestelijke opening. En, dus nog vallen we nog steeds buiten de boot. Het wordt steeds schrijnender…

Maandag 29 maart 2021
Vanmorgen begonnen met het bellen van het RVO, Rijksdienst voor Ondernemers. Dat is het uitvoeringsorgaan van onder andere de TVL, steun voor de vaste lasten. Ik had gehoord dat het orgaan een ‘maatwerk team’ had samengesteld voor schrijnende gevallen. Natuurlijk was ik benieuwd of ze iets voor ons kunnen betekenen… Na 29 minuten en 31 seconden kreeg ik een alleraardigste mevrouw aan de telefoon. Weer onze situatie volledig uitgelegd en weer heel veel begrip voor de situatie en weer: “Het spijt me, maar ik kan niets voor u doen”. Het is een generieke maatregel en er zijn ‘afkapwaarden’ ingesteld waardoor wij buiten de boot vallen. Het maatwerkteam is er alleen voor ondernemers die wel steun krijgen en die het ‘water aan de lippen staat’ en de steun eerder uitbetaald willen hebben. Pfff…, 43 minuten en 36 seconden later, verdrietig, echt ff een traan gelaten en weer niets opgeschoten…

Dan door…, met de voorbereiding van het gesprek vanmiddag om 14.00 uur met Judith Tielen, Tweede Kamerlid VVD. Even een apart document voor gemaakt met de huidige stand van zaken, ons doel en de deelnemers aan de WhatsApp groep: Maatwerk ondernemers. Zo krijg ik weer ff inzicht in waar we staan en wat er nog besproken moet/kan worden.
Paul Schoormans gebeld, hij is Beleidsadviseur Belangenbehartiging bij KHN (Koninklijke Horeca Nederland). Hij zet zich in om de situatie van de ‘schrijnende gevallen’ in de horeca op te lossen. Hij praat mij bij over de stand van zaken. Er gaat deze week een rapport uit naar de Tweede Kamer. KHN heeft daar input voor geleverd. Een van de voorstellen is, het plan dat Judith & ik aan het oppakken zijn, lokaal loket instellen voor de schrijnende gevallen. Blij mee, we kunnen met de groep die we nu aan het samenstellen zijn dus een mooie aanvulling zijn op waar KHN al mee bezig is. Paul geeft aan dat hij ook iemand, die binnen het VNG zich bezig houdt met de getroffen ondernemers, vraagt aan te sluiten bij onze groep. Hij wil zelf in ieder geval wel graag aansluiten.
Om 13.00 uur bespreek ik alles voor met Bram van Bronckhorst. Bram is vanaf het 1e uur betrokken bij het idee van lokaal loket. Hij is bij mij geweest voor zijn veldonderzoek voor zijn afstudeerscriptie Bestuurskunde/Overheidsmanagement aan Avans Hogeschool. Hij onderzoekt de redenen waarom ondernemers buiten de boot vallen voor overheidssteun. Dit doet hij in opdracht voor de Wijchense afdeling van de Koninklijke Horeca Nederland. Sinds zijn bezoek aan Narline hebben we regelmatig contact met elkaar. Hij helpt mij en ik help hem. Hij heeft steeds bij de online Zoom meetingen met Judith Tielen gezeten. Toeval bestaat niet, zeggen ze, mooi voor zijn scriptie, dichter op de praktijk kun je niet zitten… En hopelijk gaat dit leiden tot een oplossing voor heel veel getroffen ondernemers!
Iets voor 14.00 uur stuur ik het document alvast door aan Judith Tielen en Amber, persoonlijk assistent van Judith. We bespreken via Zoom de huidige stand van zaken en komen tot de conclusie dat we een online overleg gaan inplannen met de groep. Judith heeft deze week nog een overleg staan met Wouter Koolmees en Bram spreekt Rober Willemsen nog. Bram en ik gaan contact leggen met de gemeente Oldenzaal, waar we een artikel over gelezen hebben. Ze hebben een fonds voor ondernemers die niet in aanmerking komen voor steun. Interessant… Genoeg te doen… Ik krijg een goed gevoel over dit initiatief. We hopen, met de groep die nu samen is gesteld, de mogelijke oplossingsrichtingen uit te gaan werken. Terug naar ‘de bedoeling van de steunmaatregelen’.
’s Avonds maak ik de uitnodigingsmail voor de betrokkenen. Om 22.00 uur stop ik ermee. Wat een dag!

Dinsdag 30 maart 2021
Er wordt al van alles gedeeld in de WhatsApp groep. Goed om info met elkaar uit te wisselen. Mooi artikel in de Volkskrant. https://www.volkskrant.nl/cs-b6c28a69

15.00 uur: Amber en ik plannen de Zoom meeting. Tekst had ik gisteren al geschreven en ook de agenda met de punten die we willen bespreken staat al klaar.
We kijken uit naar de bijeenkomst!

Woensdag 31 maart 2021
Een overzichtelijke infographic heeft de KHN samengesteld met info voor de nieuwe Tweede Kamerleden. Het geeft inzicht in de schrijnende situatie waarin de horeca zich bevindt. Daarbij ook de voorstellen wat er in het herstelplan moet komen te staan.

Vanmorgen even telefonisch contact gezocht met Marcel Hulst. Hij was door Gerrie Hempen aangedragen in de WhatsApp groep. We kenden elkaar niet, dus leek het me goed om me even aan hem voor te stellen. Marcel zit in de gemeenteraad en is fractievoorzitter van de VVD.
Vanmiddag ff dit dagboek bijgewerkt, want er is weer veel gebeurd de afgelopen dagen… 😉

Donderdag 8 april 2021
Vanmorgen om 09.00 uur digitaal overleg met Evelien Zinkweg en Marcel de Jonge van gemeente Oldenzaal. Samen met Bram van Bronckhorst. We vragen naar de opzet van de gemeente Oldenzaal van het Noodfonds voor schrijnende gevallen. Oldenzaal heeft dit fonds zelf in leven geroepen om ondernemers te helpen de eindstreep te laten halen… We krijgen een duidelijk beeld. Deze gemeente zet zich goed in voor haar ondernemers. We vragen Evelien om mee te denken met ons initiatief. Dit wil ze graag doen. Fijn, een gemeente erbij met praktijkervaring. Wat zou het toch mooi zijn als er voor dit soort initiatieven ook geld komt uit den Haag.
Om 13.00 uur overleg met Amber Schilte, pa van Judith Tielen. We bespreken het overleg van morgen voor. Ik zal een agenda maken voor de fractievergadering van het Maatwerk ondernemers.
16.00 uur: Overleg met Bram. Hij praat mij bij over zijn afspraak met Rober Willemsen, KHN en we overleggen nog ff over morgen.
’s Avonds laat stop ik ermee. De agenda is klaar en de voorbereidingen voor morgen ook.

Vrijdag 9 april 2021
Vanmorgen is er om 11.00 uur een Zoom-overleg van KHN voor startende bedrijven. Uiteraard heb ik me hiervoor aangemeld. We krijgen te horen dat er eind volgende week een reactie komt op de brief van Mona Keijzer. Hopelijk komt er dan een oplossing voor de ondernemers die vanwege referteproblematiek nog steeds buiten de boot vallen. Ben zeer benieuwd. Zou zoooo fijn zijn!
KHN werkt echt heel hard om op te komen voor alle horecaondernemers. Ze vertellen over de rechtszaak die nu is betekent. Ik hoor voor het eerst dat het geen jaar, maar misschien wel anderhalf jaar gaat duren… Pfff. Ik mag nog even vertellen over de lobby in Den Haag en mijn initiatief voor Lokaal Loket. Hopen dat dit voor heel veel ondernemers de oplossing gaat zijn!
Om 13.00 uur is de Zoom-vergadering van de fractie van de groep Maatwerk Ondernemers.
Judith Tielen en ik doen de aftrap. We vertellen over het initiatief en vragen aan de vijf gemeenten die deel wilden nemen en aan KHN afgevaardigden wat ze ervan vinden. Kort gezegd gaat de gemeente dienen als Lokaal Loket voor alle ondernemers die nu nog buiten de boot vallen voor coronasteun. Zij beoordelen de aanvraag en dienen die in bij het Rijk. Iedereen is enthousiast. Het voorstel is nog abstract, maar door een pilot willen we het gaan testen. Zo kunnen we zien waar we tegenaan lopen en daarna kan het Loket Landelijk worden doorgevoerd. Aan het eind concluderen we dat dit overleg energie geeft. We gaan verder met de uitwerking en casus Narline zal dienen als voorbeeld voor het volgende overleg. Judith Tielen gaat navragen of er gedragenheid is vanuit Den Haag.

Dinsdag 13 april 2021
De dag begint vroeg, gisteren was ik jarig en daardoor niet veel aan de lobby kunnen doen. Ff weer voorbereiden voor vanmiddag. 14.00 uur: Telefonisch overleg met Judith Tielen. We bespreken een stappenplan voor het Lokaal Loket. Bram en ik gaan ‘casus Narline’ verder uitwerken om de TVL problematiek op te lossen.
’s Middags nog een overeenkomst van lastgeving ondertekent voor de rechtszaak en daarna werd ik nog gebeld door ook een getroffen ondernemer. Heftig hoor al die verhalen… Dat raakt me zo.
Aan het eind van de dag heeft Bram een Excel ontwikkelt op basis van de huidige RVO-adviestool. Met deze methode denken wij minimaal 70% van de ondernemers die nu nog steeds buiten de boot vallen conform het TVL-rapport van Mona Keijzer op te kunnen lossen. We gaan nog een checklist maken met formulieren die de ondernemer in dat geval moet aanleveren om zijn aanvraag te laten beoordelen bij het Lokaal Loket.

Woensdag 14 april 2021
De agenda voor het overleg van de hele Whatsapp-groep Maatwerk Ondernemers is klaar. Om 17.00 uur is het Zoom-overleg. Na een voorstelrondje vertel ik over het idee en de status. Er komen veel vragen en ook hier hoor je weer hoe urgent het is. Liever vandaag geregeld, dan morgen… Maar helaas weet ik ook dat dat niet zo zal lopen…

Woensdag 21 april 2021
Overleg met Judith Tielen, Amber Schilte, Bram en ik. ’s Middag om 14.00 uur bespreken we de huidige stand van zaken. Eind vorige week is er geen uitwerking gekomen van de brief van Mona Keijzer. Die komt nu begin mei is de verwachting… Wat duurt dit toch allemaal lang.
Verder met ons eigen plan… We besluiten om een werksessie uurtje te plannen met Evelien Zinkweg. De ervaringen uit Oldenzaal kunnen als input dienen voor de kamerbrief waar Judith mee bezig is. We bespreken nog een aantal andere zaken die uitgezocht en uitgewerkt kunnen worden om als input te dienen voor de financiële pagina. Streven: Eind volgende week is de concept kamerbrief gereed. Het begin is er!
Enthousiast als ik ben bel ik gelijk Evelien om te vragen of ze mee wil werken aan het werksessie uurtje. Ze twijfelt geen moment en vraagt of ik de benodigde gegevens gelijk wil mailen. Uiteraard! Weer een stapje…

Woensdag 28 april 2021
Vandaag mogen de terrassen weer open. Wat een heerlijke sfeer. De opmerking van de dag: Hier zijn we voor geboren!. Gelukkig is het mooi weer.
Vandaag het bezwaar voor de TVL van het 1e kwartaal 2021 ingediend.

Donderdag 29 april 2021
Vandaag hebben Judith Tielen, Amber Schilte, Bram en ik een werksessie met de wethouder van Oldenzaal, Evelien Zinkweg. Ze hebben bij hun gemeente een Noodfonds voor getroffen ondernemers die ‘buiten de boot vallen’. Vandaag bespreken we de situaties van de 9 ondernemers die zich tot nu toe gemeld hebben.

Vrijdag 7 mei 2021
Tjonge, bijna de hele dag met corona gerelateerde zaken bezig geweest. Wat gaat er toch een tijd in zitten…

10.30 uur:
Vanmorgen de senior jurist van het RVO gesproken over ons bezwaar van de TVL voor het 4e kwartaal 2020. Ruim 4 maanden zijn we al weer verder…
Situatie uitgelegd en eigenlijk al gelijk zijn antwoord: De regeling biedt geen mogelijkheden om een andere referentieperiode te kiezen. Het enige wat ik kan doen is een hoorzitting aanvragen. Daar maak ik dan ook weer graag gebruik van. Volgende week woensdag wordt die gepland.

11.00 uur:
Er is weer een Zoom-meeting van KHN voor startende ondernemers. Rober Willemsen vertelt over de status van de lobby en Paul Schoormans haakt daarop in. 21 mei wordt er een nota gepresenteerd die misschien de mogelijkheid geeft om voor de TVL een ‘devolt referentieperiode’  te kiezen. Afwachten dus maar weer… Ik vraag nog aan de aanwezige deelnemers of ze willen helpen bij het schrijven van de financiële pagina voor de initiatiefnota waar we mee bezig zijn. Er melden zich vier ondernemers. Dat is fijn.

12.15 uur: Wouter gebeld, onze advocaat. Wil hem vragen of hij bij de hoorzitting aanwezig kan zijn.

13.00 uur: Bram van Bronkhorst gesproken en alles weer ff doorgenomen. Hij gaat Judith Tielen mailen met de vraag wanneer we weer afspreken. We hebben inmiddels een aantal gevallen doorgerekend. Ik ga de ondernemers bellen die zich hebben gemeld bij het gesprek van vanochtend.

16.00 uur: Ondernemer uit Amsterdam gesproken. Als je de verhalen hoort word ik er ook echt weer verdrietig van. Zo onrechtvaardig.

Woensdag 12 mei 2021
Vanmorgen de voorbereiding voor de hoorzitting gedaan. Het is een document van 24 pagina’s geworden. Michel Kleine sluit aan bij het gesprek. Om 15.00 uur belt de heer Caspers ons en kunnen we ons bezwaar toelichten. Ik begin met het mailen van het document met onze spreekaantekeningen, hieronder een gedeelte daarvan:

Voor Narline is de volgende situatie van toepassing:

  • 28 maart 2019:
    Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, Narline B.V.
    KvK: 74421786
    SBI-code: 56101 Restaurants
    SBI- code: 5630 Cafés
  • 28 maart 2019 t/m 9 december 2019:
    Verbouw van ons Rijksmonumentale pand.
    Geen omzet gedraaid.
  • 10 december 2019:
    Feestelijke opening van Narline.
    Start datum omzet in de BV.

Hoorzitting

Aanwezig:
René Caspers, jurist RVO
Michel Kleine, adviseur Narline
Henriëtte Waaijenberg, eigenaar Narline

Vooraf
We zouden graag onze spreekaantekening willen overleggen, inbrengen bij dit bezwaar, zodat ze aangehecht kunnen worden.

Allereerst wil ik graag kwijt dat ik enorm trots ben op wat we in Nederland in zo’n korte tijd aan regelingen voor ondernemers hebben opgetuigd om ondernemers door de coronacrisis heen te helpen. Dat wij met ons bedrijf Narline ‘buiten de boot vallen’ kan nooit ‘de bedoeling’ zijn van de regelingen.

Politieke agenda
Onze problematiek staat op de politieke agenda en de kans bestaat dat onze problematiek rondom de toepassing van de referteperiode wordt opgelost. De politiek ziet de problemen in, zie bijlage kamerbrieven van Mona Keijzer van 31 maart 2021 en 11 mei 2021.

Narline heeft schade geleden (en lijdt schade) als gevolg van de overheidsmaatregelen die de horeca raken. Dat deze schade bestaat lijdt geen twijfel. De horeca is gedurende twee periodes volledig gesloten geweest (met uitzondering van bezorgen en afhalen), en in de tussenliggende periode golden er allerlei beperkende maatregelen. De causaliteit tussen de door de Staat ingestelde maatregelen en gemaakte keuzes en de schade van Narline is evident.
De Staat maakt met de langdurig gedwongen sluiting van de horeca een inbreuk op het eigendomsrecht en op de vrijheid van ondernemerschap van ons als horecaondernemers.
Het gaat bij Narline (lees: getroffen ondernemers) over het voortbestaan van hun onderneming. Tot nu toe is de schade door de lockdowns steeds gedragen door de ondernemers zelf die buiten de boot vallen, in veel gevallen, zo ook bij Narline, door vanuit privévermogen bij te storten, extra te lenen en zichzelf inkomen te ontzeggen.

Bezwaar:

  • De referteperiode systematiek klopt niet voor de situatie van Narline. Wij eisen daarom de hiernavolgende subsidiaire benadering als primaire benadering. Subsidiair – periode van opening 3e kwartaal 2020 als referentiekader.
  • De regeling is onredelijk. De ene ondernemer wordt geholpen door de regeling en de andere niet. De regeling is dus discriminatoir. Dit is bij de Grondwet verboden.
  • Mark Rutte zegt tijdens persconferenties dat hij alle ondernemers over de eindstreep wil trekken. Dan moeten we dat ook doen. Daar hoort Narline dan toch ook bij!
    Het kan niet zo zijn dat er ondernemers buiten de boot vallen en dat er een nieuwe toeslagenaffaire in Nederland ontstaat.
  • De TVL wordt uitgevoerd door de RVO en de NOW door het UWV.
    Het is vreemd dat er verschil zit in de uitvoering van deze regelingen. De NOW hanteert wel de startdatum van bedrijfsuitoefening en de TVL blijft vasthouden aan inschrijvingsdatum bij de Kamer van Koophandel.
  • Er zijn uitzonderingscategorieën bepaald in de regeling, zoals brand, instorting, verwoesting door storm of een overlijden in de directe omgeving.
    Narline zou ook tot die uitzonderinggevallen behoren te vallen, aangezien er voor Narline ook geen enkele andere mogelijkheid bestond om eerder te starten dan op 10 december 2019. Het pand moest verbouwd worden en valt onder de Rijksmonumenten commissie en daardoor kon de verbouw niet eerder starten dan na goedkeuring van de plannen. Dit traject heeft 4 maanden geduurd. Wij hebben dit Rijksmonumentale pand als ondernemers verbouwd zonder enige vorm van subsidie. De uitzonderingscategorieën zouden dus uitgebreid dienen te worden met verbouw van Rijksmonumenten. Gebouwen waar wij in Nederland dus allemaal waarde aan hechten.
  • Er wordt nu waarschijnlijk een aanpassing gedaan aan de TVL regeling voor startende ondernemers na 30 september 2019. Die reparatie zal startende bedrijven de gelegenheid geven om als referteperiode het 3e kwartaal van 2020 te nemen. In feite is Narline ook gestart na 30 september 2019, namelijk 10 december 2019. Als wij ook de startersregeling mogen toepassen krijgt Narline ook TVL-steun. Zie berekening in dit document. Het is nog steeds niet voldoende, echter in ieder geval meer dan de 0,00 die nu uit de herberekeningen komt. Feitelijk zijn wij ook starter.
    We vielen dus buiten de boot en door de startersregeling wordt onze situatie nog niet opgelost en vallen we voor de tweede keer buiten de boot.
  • De referte periode van Q4 2019, was het laatste kwartaal dat de Nederlandse economie normaal functioneerde, dat wordt als ijkpunt genomen. Echter, Narline functioneerde nog niet als normaal. We zijn gestart op 10 december, vanaf die datum zijn wij normaal gaan draaien. Dan zou het toch dichter bij de waarheid liggen dat wij de referteperiode van 10 december tot 15 maart 2020 mogen kiezen als referteperiode. Zie art 2.1.2. lid 3. We zijn dan eerder ingeschreven, maar d.m.v. de aangifte omzetbelasting kan ik aantonen dat we op 10 december 2019 zijn geopend. Daarvoor waren er 0,00 omzet aangiftes…
  • Door de hele verbouw vallen we nu bij de boot, terwijl ‘de bedoeling van de regeling’ is om ondernemers tegemoet te komen in hun vaste lasten. Narline heeft ook vaste lasten. De vaste lasten van Narline zijn niet: 0,00. Om u een indicatie te geven: de huur bedraagt € 18.150 per maand… We moeten dus terug naar ‘de bedoeling van de regeling’.
  • De reden die Mona Keijzer tegen houdt om reparatie aan de wet door te voeren is dat er teveel malafide bedrijven misbruikt gaan maken van de regeling. Het kan toch niet zo zijn dat de goed onder de kwade moeten lijden?
  • Waar is de menselijke maat? De Rijksdienst voor Ondernemers zou het toch ook op moeten nemen voor ondernemers zoals wij? Zorgen dat dit opgelost wordt?!
  • Wij hebben nog nooit iemand gesproken die gezegd heeft: Nee, het klopt dat jullie geen steun horen te krijgen. Waarom wordt dit kan niet opgelost?

Het gesprek verloopt eerst moeizaam en daarna komt er begrip… Natuurlijk weten we dat we nu buiten de boot vallen voor de huidige regeling. Er moet gewoon een aanpassing in komen. Al snel raken we in gesprek over die oplossing. De heer Caspers kan er niet aan doen en kan ook niets voor ons doen. Hij moet de regeling uitvoeren en we zullen bij de politiek moeten zijn om de regeling aan te passen. Hij geeft wel aan dat we niet de enige zijn en dat het inderdaad politieke aandacht heeft. De TVL heeft maar 1 hardheidsclausule en die is voor de ondernemers die een verkeerde SBI code hebben waardoor ze buiten de boot vallen. Er is nog geen hardheidsclausule ten aanzien van de omzet. Hij snapt onze situatie. We moeten naar de staatsecretaris die de regeling uitvoert en die moet met de minister in gaan zien dat de regeling: onredelijk bezwarend is, dus niet in overeenstemming met het doel.
Dus weer de startdatum van ons bedrijf is niet 28 maart 2019, maar 10 december 2019. Tot die tijd hadden we geen omzet.
De heer Caspers geeft aan dat we een afwijzing krijgen van ons bezwaar voor de voorlopige toekenning, hoe vervelend hij het ook vindt. We kunnen hierna nog naar het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. Ik heb de toekenning al doorgerekend en weet dat we de 3600 euro die we toegewezen hebben gekregen weer terug moeten betalen. Dat komt omdat de omzet voor het 4e kwartaal van 2019 voor ons maar 3 weken was, nl 10 december 2019 tot eind december 2019. Het 4e kwartaal van 2020, waar die omzet mee vergeleken wordt, was ook niet best, maar natuurlijk wel hoger als die 3 weken in 2019 toen we net begonnen. De heer Caspers zegt dat we tegen de definitieve toewijzing, of eigenlijk afwijzing ook weer bezwaar tegen kunnen maken en daarna ook weer een hoorzitting krijgen en ook weer naar het CBB kunnen gaan. Pfff, ik snap het, maar waar zijn we mee bezig…
Dit hele circus zal dan voor de TVL 1e kwartaal 2021 herhaald worden, want daar hebben we gelijk al 0,00 toegewezen gekregen…
Ik zeg hem ook dat het voor iedereen toch veel beter en sneller is als dit opgelost wordt in de regeling. Dat gaat Nederland een hoop tijd, energie en geld schelen…
Dat wordt door hem beaamd, hij vindt het ook vervelend dat hij ons geen betere mededeling kan geven. Het is niet anders… Besluit zal blijven zoals het nu is.

Na anderhalf uur sluiten we het gesprek af. Ik ben kapot. Dit vreet energie…

’s Avonds Remko Daalder nog gesproken. Even de huidige stand van zaken doorgesproken. Hij is ook erg actief en grijpt alles aan om dit op te lossen. Geeft mij weer energie om door te vechten…

Vrijdag 14 mei 2021
Vanmiddag met Hendrik-Jan een video zelf opgenomen. We zijn aangesloten bij: Ik val buiten de boot, een groep ondernemers die geen coronasteun ontvangen en met een lobby bezig zijn in Den Haag. Ze hadden een oproep gedaan aan ondernemers om een video van 2 minuten op te nemen. Daarin vertellen wat je situatie is en hoe het voelt en wat voor consequenties het voor je heeft. Ik had van te voren een script geschreven. Wat viel dat tegen zeg… Zes keer overnieuw en toen hadden we hem. Zo lastig, kreeg telkens een brok in mijn keel als ik er over vertel…
Thuis gelijk doorgestuurd. Zo, kan ook weer van mijn lijstje. Weekend!

Donderdag 20 mei 2021
Vanmiddag weer een Zoom-overleg met Judith Tielen, Amber Schilte, Bram van Bronkhorst en ik. Eerst de stand van zaken besproken. Er komt een reparatie van de TVL Q2 2021. Alle ondernemers mogen naast de bestaande referentiesystematiek ook kiezen voor de referentiemaand Q3 2020. Dit gaat startende ondernemers helpen, maar het gaat ook heel veel geld kosten. 35% komt maar bij de ondernemers waar de reparatie voor bedoeld is, de rest gaat naar ondernemers die daardoor meer geld ontvangen. Kosten? 175 miljoen…
We spreken de initiatiefnota door. Volgende keer kan Thierry Aartsen hopelijk aanschuiven. We verdelen de taken en willen ernaar streven onze initiatiefnota donderdag 3 juni compleet te hebben. Dan kunnen we daarna de VNG erbij betrekken en vervolgens door naar de minister. Streven: De nota voor de zomer ingediend hebben…

Zondag 30 mei 2021
De afgelopen week veel gedaan aan de initiatiefnota, maar vandaag echt de hele ochtend eraan gezeten. Het is buiten erg warm, zin om in de tuin te gaan zitten, maar dit moet eerst af van mezelf… Ik kan heerlijk doorwerken, niemand is thuis. Overal haal ik de info vandaag, het is echt verzamelen en daarna schrijven en schrappen. Tegen 2 uur stop ik ermee. Ik ben tevreden, er ligt een goed stuk. Bram voegt er morgen de financiële paragraaf aan toe. Ik mail het een ieder ter voorbereiding op de afspraak van donderdag.

Woensdag 2 juni 2021
De startersregeling TVL Q1 staat open. Ik ga hem toch maar eens ff invullen. Wat is uw omzet in het 3e kwartaal 2020? Dat is het kwartaal na de 1e lockdown dat we weer mochten draaien. Ik vul het in. Wat is de omzet van het 1e kwartaal 2021? Dat weten we ook, die was niet best, vanwege de 2e lockdown. En, daar staat het bedrag. U krijgt voor het 1e kwartaal op basis van de omzet een bedrag aan steun van 75.000 euro. Natuurlijk weet ik dat deze aanvraag afgekeurd gaat worden, want:

28-03-2019: Narline ingeschreven bij de KvK.
10-12-2019: Feestelijke opening van Narline na de verbouw.
De regeling is voor starters na 1 oktober 2019. Feitelijk zijn wij dat, maar omdat onze BV eerder is ingeschreven bij de KvK, vallen we ook buiten de starterregeling.
Ze kunnen gewoon zien dat tot 10 december 2019 de aangifte omzetbelasting steeds 0,00 is geweest, maar dat is schijnbaar erg lastig.

Voor de zoveelste keer vallen we buiten de boot… Pfff
Ik mail het door naar Judith en Thierry. Hopelijk morgen goed nieuws.

Donderdag 3 juni 2021
Om half 2 Zoom overleg met Judith Tielen en Thierry Aartsen. Ze hebben het initiatief besproken met de ministers en die gaan het NIET doorvoeren. Enorme domper! Wat gaan ze dan wel doen? Nou eigenlijk blijkt al snel dat dit het is. Ze gaan er niets meer aan doen. De eindstreep is inzicht…
En tja, als de wil er niet is, kunnen we er maar beter mee stoppen. Helaas.
We spreken nog door dat het goed is om de WhatsApp groep: ‘Maatwerk ondernemers’ wel te informeren dat de politiek dit niet gaat oppakken.
Een dag later komt het volgende appje in de groep:

Beste allemaal,
Zoals jullie weten zijn we met een groep mensen al een aantal maanden bezig met het zoeken naar oplossingen voor ondernemers die om administratieve redenen niet in aanmerking komen voor de steunpakketten (mn TVL en NOW) en zo gezegd ‘tussen wal en schip vallen’. Hoewel de regering al een aantal aanpassingen heeft gemaakt, zijn deze helaas nog steeds niet voor iedereen toereikend.

Het idee van dit initiatief was om te kijken of we samen met de gemeenten lokale loketten kunnen opzetten waar het nodige maatwerk geleverd kan worden. Deze loketten kunnen het mogelijk maken dat ondernemers met hun administratie en toelichting op basis van ‘de bedoeling van de regeling’ wel in aanmerking kunnen komen voor (één van) de regelingen.

Na vele gesprekken die zijn gevoerd met de ministers, ambtenaren en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten blijkt het niet mogelijk om dit te realiseren.

De twee belangrijkste redenen zijn dat je a) op landelijk niveau een regeling niet tussentijd kan aanpassen, want dan ontstaat een juridisch moeras en b) lokaal niet zomaar ondernemersregelingen kan toekennen vanwege de Europese regels tegen staatssteun.

Uiteraard is dit voor jullie, de ondernemers, een enorme teleurstelling. Ook voor ons. We hadden gehoopt met dit initiatief te bouwen aan een oplossing voor een groep ondernemers, maar moeten helaas concluderen dat de oplossing op papier makkelijker lijkt dan de uitvoering in de praktijk. Balen!

Wij willen jullie, en in het bijzonder Henriëtte en Bram, bedanken voor het delen van jullie verhalen en het meedenken over oplossingen en de tijd die jullie daarin gestoken hebben.

Indien jullie de komende tijd vragen of opmerkingen hebben, kunnen jullie natuurlijk altijd weer contact met ons opnemen.
Judith Tielen, Tweede Kamerlid VVD

En toch, ik begrijp het niet. Waarom kan hier geen oplossing voor bedacht worden?
Ook vandaag, iedereen begrijp het dat dit niet klopt en toch gebeurd er niets mee.
Het is meer dan balen, zoals Judith het omschrijft: Het voelt zo oneerlijk.
De meeste ondernemers worden wel gesteund en een kleine groep niet. Dat kan toch niet in Nederland?
De nieuwe toeslagenaffaire?

Vrijdag 4 juni 2021
Hans van der Kooij van KNH gesproken, hem bijgepraat over de lobby in Den Haag. Afgesproken dat ik hem nogmaals ‘case Narline’ ga mailen. Ze nemen het mee met hun besprekingen in Den Haag met Mark Rutte.
Aan de slag maar weer…

Vrijdag 25 juni 2021
Er is een video gemaakt met een oproep aan de politiek door de ondernemers die aangesloten zijn bij de groep: Ik val buiten de boot. De video gaat over de groep ‘vergeten ondernemers’. Heftig om te zien… Het zijn net als wij allemaal ondernemers die geen steun hebben ontvangen voor de vaste lasten. Uiteraard gelijk de video gedeeld. Wat super fijn dat al onze volgers de video ook weer voor ons willen delen, dat doet ons zo goed!

Woensdag 30 juni 2021
Roy Schutte van RTV Drenthe gesproken vanmorgen. Ze willen langs komen om ons verhaal te filmen. Ze nemen ook nog contact op met KHN om hun standpunt erin te verwerken.
Om 18.30 uur komt Roy langs.
Met het stuk voor Mark Rutte in de hand vertel ik de huidige stand van zaken en het onrecht wat we voelen bij het niet in aanmerking komen voor steun voor de vaste lasten.

Juli 2021
Startersregeling TVL Q1 2021
Iedere TVL regeling vragen we gewoon aan. Ook al krijgen we hem niet toegewezen op basis van voorwaarden van de regeling. Zo ook de startersregeling… Bij deze regeling zou je verwachten dat ook wij die toegewezen krijgen, omdat we starter zijn, maar nee, we vallen buiten de boot. Alweer…
De inschrijving van de datum bij de KvK moet na 1 oktober 2019 liggen. Bij ons is dat 28 maart 2019. Ook al hebben we tot 10 december 2019 geen omzet gedraaid, we vallen er niet onder door die datum… Alle cijfers die ze vragen vul ik exact in zoals de situatie was qua omzet en op basis daarvan zouden we meer dan 75.000 euro steun ontvangen. Zo zuur dit…
Ik dien de aanvraag in met de verwachting dat hij afgewezen wordt.

Wat schetst onze verbazing? De aanvraag wordt goedgekeurd en 5 dagen later staat het bedrag op de rekening van Narline. Wat fantastisch, maar ook wel heel erg raar.
Ik weet inmiddels zoveel van de regelingen, dat ik weet dat hier een fout is gemaakt door het RVO, maar we besluiten het maar eens ff af te wachten. Het bedrag klopt immers exact, alleen de datum zou een reden zijn om af te wijzen, maar dat is juist hetgeen waarvan wij vinden dat dat aangepast zou moeten worden. Dus, gerechtigheid!

Vanaf het 2e kwartaal 2021 hebben ondernemers ook de keuze om als referentieomzet het 3e kwartaal van 2020 te kiezen. Dat is de periode na de 1e lockdown. Die periode hebben wij ook omzet gedraaid en daardoor krijgen we voor het 2e kwartaal ook een klein beetje steun. Fijn, eindelijk iets aanvragen met een positief resultaat!

20 juli 2021
We zijn een paar dagen op vakantie in Nederland. Vanmorgen om half 9 word ik gebeld door een onbekend nummer. Ik neem op en ik krijg een uiterst onvriendelijke dame aan de telefoon van het RVO. Ze hebben de aanvraag van de startersregeling van TVL Q1 2021 opnieuw bekeken en besloten dat ze de aanvraag intrekken. Geen woord over het feit dat ze zelf een fout hebben gemaakt…
De vrouw geeft aan dat ik het bedrag even moet terugstorten.
Ik vertel haar direct dat ik dat niet ga doen, omdat ik van mening ben dat dit het exacte bedrag is waar wij recht op hebben. Ik vertel haar onze situatie, maar zij toont geen enkele vorm van menselijke maat…
Na het gesprek komen de emoties. Zo vreselijk vond ik dit gesprek en zo oneerlijk hoe het gaat. Dit kan toch niet!

4 augustus 2021
We ontvangen een brief met de intrekking van de startersregeling. Geen woord over de fout…
Daar gaan we weer… Bezwaar ingediend.

Dinsdag 28 september
Nieuwsbrief KHN

TVL en uitspraak CBB over starten en omzetverlies meten

De TVL kent als voorwaarde datum inschrijving KvK en direct omzet voor de omzetvergelijking. Tussen datum KvK en start activiteiten na formele eisen van vergunningen e.d. kan tijd liggen zonder omzetrealisatie. Het College voor het Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) begrijpt dat bij een TVL-aanvraag de gegevens van het handelsregister eerst leidend zijn voor het RVO, omdat op deze manier snel heel veel gedupeerde mkb’ers kunnen worden geholpen. Maar als de ondernemer aan de hand van objectieve gegevens kan onderbouwen dat de ondernemingsactiviteiten, en dus het generen van omzet, feitelijk later zijn gestart, dan moet het RVO deze stukken in de beoordeling betrekken en indien nodig uitgaan van die (latere) datum waarop het bedrijf feitelijk open is gegaan als startdatum van de bedrijfsactiviteiten.

Woensdag 29 september
Denise Vermeend, jurist van het RVO belt mij. Ze vraagt onze horecavergunning op. Ik vraag haar waarom ze dat wil hebben. Het heeft dus inderdaad te maken met het bepalen van de startdatum van ons bedrijf.
Verder kan ze mij niets vertellen. Het beleid voor reparatie van de regeling is er nog niet, en het stuk waarop ze dit gesprek baseert is een intern stuk… Ik vraag haar zodra ze weet hoe de correctie uitgevoerd gaat worden om mij die stukken te mailen. Dat belooft ze te doen. Ik mail haar onze horecavergunning met nogmaals in de mail onze situatie. Ben zeer benieuwd of het nu eindelijk gerepareerd gaat worden. Dat zou na al die maanden toch fantastisch zijn!

Donderdag 28 oktober
Er valt een brief op de mat…
Het was lange tijd stil, maar het begint weer…
Onderwerp: herinnering betalingsverzoek TVL

Terugbetalen voor 11 november. Kunt u het niet betalen? Dan mag ik een regeling treffen online…
Maar ik ga niet terugbetalen!!!

Maandag 1 november 2021
Maar weer de telefoon gepakt en RVO gebeld. De heer Casper Stobbe aan de telefoon. Situatie uitgelegd en vertelt dat ik niet van plan ben om het bedrag terug te storten. Ik vertel hem dat wij bezwaar hebben gemaakt en dat ik het heel raar vind dat ik een herinnering krijg terwijl er op het bezwaar niet gereageerd wordt. Ik vraag hem of hij de uitspraak van het CBB niet kent. Nee, daarvan is deze man niet op de hoogte. Ik vertel hem dat dit bedrag exact het bedrag is dat wij behoren te krijgen en dat alleen die datum van het KvK eerder lag. Ik geef hem ook aan dat dit een 2e toeslagenaffaire wordt… Eindelijk iemand die het snapt. Hij zegt dat hij het ‘ondermaats vindt op zijn zachts gezegd…’ Hij snapt mijn telefoontje. Pfff, fijn. Maar hij zegt ook dat hij niet kan beslissen. Op mijn vraag wie dan wel geeft hij aan de juridische afdeling. Ik zeg: verbind maar door. Casper geeft aan dat dat niet kan omdat zij: “onbereikbaar zijn”… Hij gaat het doorgeven dat wij niet gaan betalen. Nou, prima joh, dan doe je dat…

Dinsdag 2 november 2021
Update – KHN

RVO volgt de uitspraak CBB over starten en meten omzetverlies

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBB) gaf in een uitspraak uitleg over het starten van de onderneming en de omzetvergelijking. De RVO maakt bekend deze uitspraak te volgen in die gevallen waar bezwaar en beroep is ingesteld. Lopende bezwaar- en beroepzaken worden, zo in overeenstemming met die uitspraak, in lopende procedures afgehandeld. De ondernemer hoeft daar niets voor te doen.

Aanvullende informatie
Het kan zijn dat de RVO aanvullende informatie vraagt over het werkelijke startmoment en de data van verleende vergunningen of ander ondersteunende documenten die nog niet in het dossier zitten. Het CBB zal over de werkwijze worden geïnformeerd zodat de lopende zaken efficiënt verlopen.

2020
De RVO-aanpak richt zich vooral op zaken over de TVL in 2020 omdat in 2021 de startersregeling is opengesteld en voor de start en omzetvergelijking een beperkte keuze voor een periode voor de referteomzet was.

KHN vindt de stap van de RVO logisch maar onvoldoende. De stap is juridisch in ieder geval noodzakelijk. Maar het biedt geen oplossing voor die ondernemer die door de regel destijds geen aanvraag indiende of zich bij de afwijzing heeft neergelegd zonder bezwaar of beroep.

Raadpleeg voor meer informatie TVL-website van de RVO

De RVO zal naar verwachting woensdag publiceren. Dan passen wij direct de verwijzing aan naar de actuele RVO-webpagina.

TVL en uitspraak CBB over starten en omzetverlies meten
De TVL kent als voorwaarde datum inschrijving KvK en direct omzet voor de omzetvergelijking. Tussen datum KvK en start activiteiten na formele eisen van vergunningen e.d. kan tijd liggen zonder omzetrealisatie. Het CBB begrijpt dat bij een TVL-aanvraag de gegevens van het handelsregister eerst leidend zijn voor het RVO, omdat op deze manier snel heel veel gedupeerde mkb’ers kunnen worden geholpen. Maar als je als ondernemer aan de hand van objectieve gegevens kan onderbouwen dat de ondernemingsactiviteiten, en dus het generen van omzet, feitelijk later zijn gestart, dan moet het RVO deze stukken in de beoordeling betrekken en indien nodig uitgaan van die (latere) datum waarop het bedrijf feitelijk open is gegaan als startdatum van de bedrijfsactiviteiten.

Woensdag 3 november 2021
Gek word je ervan…
Een mail van RVO:

Geachte mevrouw Waaijenberg,

Naar aanleiding van het telefoongesprek van 1 november 2021 waarin u heeft aangegeven dat u niet aan het terugbetaal verzoek gaat voldoen heb ik hierbij een terugkoppeling voor u van de betreffende afdeling.

Terugkoppeling
Als u in bezwaar gaat tegen een beslissing dan vervalt daarmee niet de verplichting tot terugbetalen. Kunt u het bedrag niet in één keer terugbetalen? Dan is het mogelijk om een terugbetalingsregeling te treffen, dit kan via mijn.rvo.nl/tvl –> Direct regelen –> Betalingsregeling treffen. Wanneer uw bezwaar gegrond wordt verklaard, krijgt u het geld dat u al terugbetaald heeft weer terug. Hierbij het advies om een regeling aan te vragen.

Meer informatie
Heeft u verder nog vragen? Kijk op onze website, neem telefonisch contact op of gebruik het contactformulier.

Bent u met dit antwoord verder geholpen?
Uw ervaring is belangrijk voor ons. We vernemen deze graag, zodat wij onze dienstverlening hierop af kunnen stemmen. Wilt u ons daarbij helpen? Klik dan op de volgende link:
https://www.kcmsurvey.com/qSwu9b2d5ef5d6b5798a36911320MaSd?agentid=10207&proces=Bezwaar%20en%20klachten%20TVL&refid=36795 Dank u wel!

Met vriendelijke groeten,
Marjo
Medewerker Klantcontact
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Prinses Beatrixlaan 2 | Den Haag
Postbus 40225 | 8004 DE | Zwolle
T 088 042 42 42 (RVO algemeen)
T 088 042 25 00 (COVID-19 regelingen, TVL)

Dinsdag 9 november 2021
Vandaag maar eens gaan zitten voor een reactie op bovenstaande mail… Zo geen zin in…
Uiteindelijk onderstaande maar verstuurd:

Geachte Marjo,
In het bezwaarschrift wat u ontvangen heeft is reeds aangegeven dat wij het toegewezen bedrag niet terugbetalen, daar wij van mening zijn dat het bedrag ons toebehoort, mede omdat het CBB de RVO in het ongelijk heeft gesteld m.b.t. het hanteren van de datum inschrijving in de KvK.
Aangezien niet iedereen binnen het RVO op de hoogte is van die uitspraak de tekst hieronder:

TVL en uitspraak CBB over starten en omzetverlies meten
De TVL kent als voorwaarde datum inschrijving KvK en direct omzet voor de omzetvergelijking. Tussen datum KvK en start activiteiten na formele eisen van vergunningen e.d. kan tijd liggen zonder omzetrealisatie. Het CBB begrijpt dat bij een TVL-aanvraag de gegevens van het handelsregister eerst leidend zijn voor het RVO, omdat op deze manier snel heel veel gedupeerde mkb’ers kunnen worden geholpen. Maar als je als ondernemer aan de hand van objectieve gegevens kan onderbouwen dat de ondernemingsactiviteiten, en dus het generen van omzet, feitelijk later zijn gestart, dan moet het RVO deze stukken in de beoordeling betrekken en indien nodig uitgaan van die (latere) datum waarop het bedrijf feitelijk open is gegaan als startdatum van de bedrijfsactiviteiten.

Ondermaats
In het telefoongesprek met de heer Casper Stobbe van de RVO over de brief met daarin het terugbetalingsverzoek is door hem bevestigd nadat ik mijn verhaal verteld had, dat het RVO met betrekking tot de communicatie met ons, ik citeer zijn woorden: “ik het ondermaats vind op zijn zachts gezegd…”.
Hij zou het intern bespreken, mede omdat de afdeling juridische zaken “onbereikbaar” is volgens hem. Vervolgens ontvang ik deze mail…
Leest u hem zelf nog eens door en verdiept u zich eens in ons verhaal…
Ik weet zeker dat u dan niet nogmaals deze mail verstuurd zou hebben…

Reactie over communicatie op uw mail
Nee, we gaan niet nogmaals bellen. Dat hebben we al genoeg gedaan…
We hebben contact met mevrouw Vermeend, jurist over de startdatum van ons bedrijf. Zij heeft 30 september jl. de horecavergunning ontvangen.
Daarna hebben we niets meer ontvangen of gehoord… Anderhalve maand verder…
Nee, we zijn niet verder geholpen met jouw antwoord via mail Marjo, misschien goed om je eerst beter in te lezen in de situatie.

In afwachting
We wachten dus af hoe de regelingen aangepast gaan worden n.a.v. de uitspraak van het CBB.
Mevrouw Vermeend heeft mij 29 september toegezegd de beleidsstukken te mailen, zodra de interne notitie is goedgekeurd door de minister.
Ik heb tot nu toe nog niet ontvangen.

Wacht op uw antwoord. Dank u wel!

Laat dit niet de 2e toeslagenaffaire worden!

Met vriendelijke groet,
Henriëtte Waaijenberg

Vandaag ook een update in de mail van KHN:
Update bodemprocedure tegen de Staat

In april van dit jaar is KHN een bodemprocedure gestart tegen de Staat. De inzet van deze ‘collectieve vordering’ is dat de Staat wordt veroordeeld om aan ondernemers volledige schadevergoeding te betalen van de schade die zij lijden en hebben geleden door de coronamaatregelen.

Wat is de status van de bodemprocedure?
De Staat heeft een zogenaamde conclusie van antwoord ingediend op 8 september. Dat is een schriftelijke reactie op de dagvaarding. In het kort: het verweer van de Staat komt erop neer dat zij niet vindt dat ze onrechtmatig heeft gehandeld en dus ook niet vindt dat ze horecaondernemers schade moet vergoeden.

Behandeling begin 2022
De advocaten van Nauta Dutilh, het advocatenkantoor dat KHN bijstaat in de procedure, hebben ingezet op een mondelinge behandeling nog voor het einde van dit jaar. Recent hebben we te horen gekregen dat dit niet gaat lukken omdat ook rechtbanken kampen met achterstanden. Er wordt nu vol op ingezet dat die mondelinge behandeling in het eerste kwartaal van 2022 gaat plaatsvinden. Daarna kan er nog een schriftelijke ronde plaats vinden maar dat is niet verplicht.

In de appgroep die we hebben uit een ieder met het feit dat ons geduld wel op de proef wordt gesteld…

Vrijdag 12 november 2021
Weer een perco met consequenties. We moeten vanaf morgen om 20.00 uur dicht… Pfff, daar gaan we weer.

Zondag 14 november 2021
RTV Drenthe komt filmen. De dozen met verpakkingsmaterialen mogen weer van zolder, we gaan de Proeverij weer aanbieden. De 7.0 is online. De voorgaande 6 edities zijn in de 2e lockdown geweest. Hopelijk blijft ons dat bespaart…

Dinsdag 16 november 2021
Weer een mail van het RVO, nu van medewerker klantcontact Sonja… Weer een mail over onze terugbetalingsverplichting… En weer in de mail de vraag of ik met deze mail verder ben geholpen. Want; ‘uw ervaring is belangrijk voor ons’, nou daar merk en wij helemaal niets van in de praktijk. Ik besluit niet te reageren.

Zondag 28 november 2021
De maatregelen rondom corona worden verder aangescherpt. We moeten om 17.00 uur onze deuren sluiten. Pff, alleen nog overdag open. Heftig dit…

Maandag 29 november 2021
Telefonisch contact met Denise Vermeend, jurist RVO voor TVL Q4 2020 en TVL Q1 2021.
Ze belt me om te vragen of ik nog aanvullende stukken wil sturen. Natuurlijk vraag ik door. Ze kan me alleen vertellen dat ze met Q4 2020 bezig is om die te herzien. Ik vraag haar of ze ook naar Q1 2021 wil kijken. Gezien de uitspraak van het CBB zou dit nu toch ook afgehandeld kunnen worden. We hebben immers een uitkering gehad obv de juiste gegevens en de datum van inschrijving in de KvK daar is het CBB duidelijk over geweest, dat moeten ze herzien. Ze komt erop terug…

Eind van de ochtend mailt ze me terug:

Geachte mevrouw Waaijenberg,

Eerder vandaag heb ik u gesproken aangaande de bezwaarschriften ten behoeve van de Tegemoetkoming Vaste Lasten betreffende het vierde kwartaal van 2020 en het eerste kwartaal van 2021. Tijdens het telefonisch contact heb ik u het verzoek gedaan tot het aanleveren van aanvullende informatie, te weten een uitdraai van de administratie aangaande de omzet in het jaar 2020 (bijvoorbeeld de grootboekkaarten), wanneer mogelijk het liefst op maand niveau. Verder zou ik graag de aangiften omzetbelasting aangaande het eerste kwartaal van 2021 van u ontvangen.

Daarnaast zou ik graag nog terug willen komen op het geen besproken aangaande de startersregeling. Ik heb navraag gedaan en voor de startersregeling geldt dat er gekeken wordt naar de inschrijfdatum en niet naar de startdatum van de onderneming. Om voor de startersregeling in aanmerking te kunnen komen is een van de voorwaarden dat de onderneming in de periode 1 oktober 2019 tot en met 30 juni 2020 nieuw ingeschreven is in het Handelsregister van de KVK. Narline B.V. is ingeschreven in het Handelsregister op 28 maart 2019.

Hopende u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien, zou ik u graag willen verzoeken om deze stukken zo spoedig mogelijk aan te leveren het liefst uiterlijk 6 december 2021.

Vragen Heeft u vragen over de afhandeling van het bezwaar? Neem dan gerust contact met mij op.

Met vriendelijke groet, (Denise) Vermeend  Jurist TVL

Woensdag 1 december 2021
Na de mail van maandag had ik niet gelijk de puf om te reageren. Maar vanmiddag heb ik me ff ‘kwaad gemaakt’, niet letterlijk, maar wel alles ff verzameld en van me af geschreven, met als onderstaande mail tot gevolg:

Goedemiddag mevrouw Vermeend,

Hierbij de door u opgevraagde omzetcijfers van Narline.

TVL Q4 2020
Narline doet aangifte per maand, daarop staan de omzetcijfers. Zie bijgesloten.

TVL Q1 2021 – startersregeling
Narline is gestart op 10 december 2019, feitelijk vallen we dus onder de startersregeling. De uitspraak van het CBB is duidelijk daarover.
Het kan toch niet zo zijn dat starters die de inschrijving later hebben gedaan, waarschijnlijk omdat zij geen Rijksmonument hebben verbouwd, dus op of na 1 oktober 2020 ingeschreven hebben in de KvK, meer TVL ontvangen dan wij…?
Alle gegevens die in de aanvraag staan zijn gebaseerd op de werkelijke cijfers. Alleen de datum KvK niet, die start bedrijfsuitoefening ligt in de aanvraagperiode van de startersregeling. Daarvoor hebben wij ook geen omzet kunnen maken in verband met de verbouw van onze Rijksmonumentale boerderij.
Narline heeft net als andere starters recht op een vergoeding uit deze TVL-regeling.

Narline
10 december bestaan we 2 jaar, daarvan zijn we 1 jaar verplicht dicht geweest en tot nu toe al 3 openingen gehad.
Wij geloven enorm in ons bedrijf en dat doen onze gasten ook.
We zullen nooit de steun krijgen die bedrijven ontvangen die al jaren bestaan, maar in dit geval kan het toch niet waar zijn dat wij niet voor de startersregeling in aanmerking komen.
Het 3e kwartaal van 2020 als referentieomzet mogen gebruiken is ook voor ons starters gunstiger, ondanks alle beperkende maatregelen waar we als ondernemers mee te maken hadden in die periode.

U heeft geen idee hoeveel energie dit vreet, steeds maar weer je verhaal doen en steeds maar weer dit soort mails moeten versturen…
Zoals al eerder gezegd, laat dit niet de 2e toeslagenaffaire worden!

Ik ga ervan uit dat u dit nogmaals intern bespreekt. Ik ga ervan uit dat dit recht getrokken wordt. Ik ga ervan uit dat u zich nu eens echt in onze situatie verdiept. Ik hoop het niet, maar in in het uiterste geval moeten we dit ook maar weer voorleggen aan het CBB…

Ik zie graag de proefberekeningen TVL Q 4 2020 en TVL Q1 2021 tegemoet, het liefst uiterlijk 8 december 2021.

Met vriendelijke groet, Henriëtte Waaijenberg
———-
Zo dat is weer weg…

Donderdag 02 december 2021

Beslistermijn van RVO voor mijn bezwaar TVL Q1 2021 – startersregeling is voorbij.

Mail van Denise Vermeend:

Geachte mevrouw Waaijenberg,

Allereerst bedankt voor het toesturen van de aanvullende informatie, de documenten zijn in goede orde ontvangen.

De toelichting welke u heeft gegeven in uw mail van 1 december 2021 zal meegenomen worden in de beoordeling. Daarnaast ik wil u bij deze tevens nog de mogelijkheid bieden om uw bezwaren aangaande het eerste kwartaal van 2021 nader toe te lichten ten tijde van een telefonische hoorzitting. Graag hoor ik zo spoedig mogelijk of u hier al dan niet gebruik van wenst te maken. Mocht u gebruik willen maken van deze mogelijkheid, dan hoor ik tevens graag wanneer de telefonische hoorzitting voor u zou kunnen plaatsvinden.

Op uw verzoek met betrekking het ontvangen van proefberekeningen, kan ik niet ingaan. De berekeningen zullen worden opgenomen in de beslissing op bezwaar en zijn in lijn met de geldende TVL-regeling en worden op basis van de door u aangeleverde omzetcijfers gegenereerd.

Hopende u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien, hoor ik graag of u gebruik wenst te maken van de telefonische hoorzitting.

Met vriendelijke groet, (Denise) Vermeend  Jurist TVL


Een hoorzitting dus… Zo geen zin in…

Maandag 6 december 2021
Mail uitnodiging hoorzitting Youssra Mellah, gepland drie dagen later…

Dinsdag 7 december 2021
Wat denk je zelf… Ik hoor maanden niets en dan nu een hoorzitting plannen 3 dagen later. Nee, dat gaat mij echt niet lukken, agenda staat vol. Ik overleg met mijn adviseur en we stellen samen maandag 20 december voor. Dan kan ik het ook nog ff goed voorbereiden…

Mail teruggestuurd dat ik donderdag 9 december niet kan. Datum voorstel maandag  20 december 2021.

Ik krijg al snel een telefoontje van Youssra Mellah en daarna een brief dat de hoorzitting op 20 december 14.30 uur akkoord is en dat de beslistermijn verlengd wordt naar 27 december 2021. Ik dacht dat deze hoorzitting de TVL Q1 2021 betrof, bleek dit ineens de uitnodiging voor de hoorzitting van hetzelfde kwartaal te zijn maar dan voor mijn bezwaar van de TVL Q1 -startersregeling.

Twee hoorzittingen op 1 dag voor hetzelfde kwartaal? Het moet toch niet gekker worden!

Hoe langer ik er over nadenk hoe vreemder ik het vind. Ik besluit Denise Vermeend te mailen:

Goedemiddag Denise,

Ik heb zojuist gesproken met mr. Youssra Mellah, jurist bij het RVO. Zij heeft een hoorzitting ingepland voor de startersregeling TVL Q1-2021.
Ik dacht dat dit over dezelfde hoorzitting ging, maar dat is dus niet zo. Ik begrijp nu dat u TVL Q1-2021 afhandelt en zij TVL Q1-2021 starters.

Ik heb inmiddels een hoorzitting gehad met de heer Caspers, jurist RVO voor TVL Q4-2020.
Nu vraagt u een hoorzitting voor TVL Q1-2021 en loopt TVL Q1-2021 starters via uw collega.

Drie personen dus… Is het niet veel efficiënter om dit door 1 jurist te laten doen?
Vervelende bijwerking is namelijk dat ik, als ondernemer, 3 keer mijn verhaal moet gaan doen…
Verplaatst u zich eens in mijn situatie…

Met andere woorden: uiteraard wil ik een hoorzitting. Ik zou dat wel graag in 1 keer willen doen. Het gaat immers over hetzelfde kwartaal…
Mocht dat niet lukken dan mag u het gesprek inplannen na het gesprek met Youssra Mellah (maandag 20 december 14.30 uur), dus op maandag 20 december om 16.00 uur.
Mijn adviseur zal daar dan bij aanwezig zijn. Mijn spreekaantekeningen wil ik graag voorafgaand aan het gesprek inbrengen bij mijn bezwaarschrift.

Ik hoor graag van u als u ook van mening bent dat dit efficiënter kan…

Met vriendelijke groet, Henriëtte Waaijenberg

Ben benieuwd…

Woensdag 8 december 2021
Mail terug van Denise Vermeend:

Geachte mevrouw Waaijenberg,

Allereerst mijn excuses voor de gang van zaken.

Naar aanleiding van uw mail, heb ik overlegt met mijn collega. Wij zullen tezamen aanwezig zijn ten tijde van de telefonische hoorzitting, op maandag 20 december om 14:30 uur. Deze hoorzitting zal dan gericht zijn op de bezwaren aangaande het eerste kwartaal van 2021. Met betrekking tot uw verzoek om u spreekaantekeningen, alvorens de telefonische hoorzitting aan te leveren, zou ik u willen voorstellen dat u deze naar mij mailt, dan zorg ik dat ze in de juiste dossiers terecht komen.

Hopende u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien.  

Met vriendelijke groet, D. (Denise) Vermeend Jurist TVL

Nou, dat scheelt weer een hoorzitting. Nu nog voorbereiden…

Donderdag 16 december 2021
Vanmorgen contact gehad met een ondernemer die in het zelfde schuitje zit als wij…
Allebei vallen we buiten de boot voor TVL steun. Ik vind dit soort gesprekken zo heftig. Haar verhaal grijpt me zo aan… Waarom worden we in Den Haag niet gehoord?

Zondag 19 december 2021
Gisteren was de persconferentie, de hele dag was eigenlijk al duidelijk wat er gaat gebeuren. Lockdown nummer 3 met ingang van vandaag. Deze zagen we niet aankomen… Wat een ramp, een week voor kerst… Net iedereen van de avond naar de middag gezet en nu iedereen weer bellen of ze aub een 5-gangen Kerstbox voor Thuis willen bestellen. Wel heel veel lieve reacties gekregen. Qua omzetverlies is het echt vreselijk…
Het houdt me de hele dag bezig.

’s Middags maar ff wat doen: de NOW 7 aangevraagd, gelukkig krijgen we daar wel een bedrag voor. Lang niet genoeg, maar toch, beter iets dan niets…

Maandag 20 december 2021
Ik heb uitstelgedrag… Al dagen… Zo geen zin om dit voor te bereiden! Vanmiddag is de hoorzitting, dus nu moet ik wel.
Om 08.00 uur zit ik achter mijn computer en zoek ik alles bij elkaar. Ik besluit een document te maken met de tijdslijn van TVL Q1 en de TVL Q1 startersregeling 2021. Het geeft mij veel inzicht in wat er allemaal gebeurd is sinds de aanvraag. Wat een correspondentie… Niet normaal. Hier gaat Nederland aan kapot, dit kan zo veel efficiënter!

Om half 1 heb ik mijn spreekaantekeningen helemaal af, ik weet wat ik tijdens de hoorzitting wil gaan zeggen en wat mijn bezwaarpunten zijn. Ik heb er zo geen zin in! Wat een negatieve energie vreet dit, wel trots op mijn 42 pagina tellend stuk wat ik heb geschreven…

Ik heb toch een ‘coronadagje’, zoals ik het inmiddels noem, dus ik besluit gelijk de TVL Q4 2021 aan te vragen. De regeling is sinds vandaag opengesteld.
Ik heb hiervoor een speciaal document gemaakt waarin ik alle gegevens noteer per regeling.
Omzet referentie is wederom de reden waarom we ook dit kwartaal weer buiten de boot vallen…
Wat een domper! Het houdt niet op…
Ik maakt nog een berekening met de omzetreferentie van de afgelopen maanden, ja dan zouden wij ook steun krijgen. Maar goed, zo mag ik het niet toepassen. Onze omzet is sinds de coronamaatregelen zo hard gekelderd… Wat oneerlijk is dit toch…
“Ruimhartige steun, Mark Rutte? Nou, niet voor ons! 0,00 euro…”

HOORZITTING 14.30 uur
TVL Q1 2021 + TVL Q1-startersregeling 2021

Om exact half 3 zijn we online. Mijn adviseur en ik hebben keurig ons geluid en onze camera aan. Wat schetst mijn verbazing? Beide juristen van het RVO hebben en houden hun camera uit. Als we beginnen en ik spreek ze daarop aan, geeft de een aan dat ze geen camera heeft en de ander is ook niet van plan om hem aan te doen. Nou echt waar, ik vind dat zo afstandelijk en onprofessioneel! Het praat zo anders? Maar goed, en door…

Denise Vermeend, jurist RVO voor TVL Q1 2021 begint en vertelt de formaliteiten:
De reden waarom beide juristen aanwezig zijn gezien het beide het 1e kwartaal van 2021 betreft.
Dat dit een integrale heroverweging van de steunmaatregel is.
Dat ik een mondelinge toelichting mag geven.
Het verslag wordt onderdeel van het dossier.
Als laatste worden de tijdslijnen van Q1 regelingen geschetst.

Ik mag beginnen.
Gelijk maar met de deur in huis, die tijdslijnen zijn niet compleet. U vergeet te vertellen dat de beslistermijn van de startersregeling inmiddels voorbij is. Daarna houd ik me stil, zij ook… Het duurt ff voordat de jurist begint met praten. Ja, het klopt, zegt ze uiteindelijk en ze nemen het mee in de beschikking.

Ik vertel dezelfde bezwaren als bij de hoorzitting van Q4 -2020 en daarnaast schets ik het hele verloop van dit kwartaal:

“Situatie

Narline heeft een afwijzing gehad voor TVL Q1 2021.
Narline heeft een subsidie gehad voor de TVL Q1 2021- starterregeling.

TVL Q1 heeft dus 2 regelingen.

Narline valt steeds buiten de boot, maar heeft ook vaste lasten!
TVL Q4 2020 wordt nu, als het goed is, herrekend en alsnog uitgekeerd, conform de uitspraak van het CBB.

TVL Q 1 2021 – startersregeling
Wat betreft TVL Q1 is Narline feitelijk een starter. We zijn 10 december 2019 begonnen. De regeling is voor starters die na 1 oktober 2019 begonnen zijn. Dat Narline eerder ingeschreven is in de KvK, mag inmiddels, na de uitspraak van het CBB geen belemmering meer zijn. We kunnen aantonen dat we feitelijk onze bedrijfsuitoefening gestart zijn 10 december 2019 en doordoor dus onder deze regeling vallen. Het uitgekeerde bedrag is dus volledig terecht.

Beslistermijn verlopen
Op mijn bezwaar TVL Q1 2021 – startersregeling van 4 augustus 2021 heb ik tot op heden nog geen reactie gekregen.
Die beslistermijn liep tot 2 december 2021. Op 6 december is contact opgenomen met mij door Youssra Mella, jurist RVO voor het plannen van een hoorzitting.
Feit is dat de beslistermijn verlopen is…”

Notities tijdens hoorzitting

  • Henriëtte vertelt nogmaals dat zij de hele gang van zaken van het RVO als zeer onprettig heeft ervaren. Met name de manier waarop het klantcontact centrum mailt is zo zonder empathie en de menselijke maat!
    Denise biedt haar excuses aan en neemt dit punt mee in een intern overleg.
    Youssra geeft aan dat zij gewoon de regeling uitvoeren.
  • Henriëtte schetst nogmaals wat voor impact het heeft op de onderneming.
    Vandaag is de TVL Q4 2021 geopend voor aanvraag. Wederom komt Narline hier niet voor in aanmerking. Wederom valt de onderneming buiten de boot…
    Terwijl de omzet ten opzichte van de maand oktober in november gehalveerd is en nu met de 3e lockdown in december nog veel dramatischer zal eindigen. De beloofde ruimhartige steun geldt wederom weer niet voor Narline.
    Mocht Narline de afgelopen 3 maanden als referentieomzet gebruiken krijg zij ook steun en wel € 51.000 euro.
    Youssra geeft aan dat het beleid in Den Haag wordt gemaakt. Henriëtte vraagt of ze dit signaal wel mee willen nemen. Rijksdienst vóór Ondernemers, toch?

Als ik vertel over de impact voor ons als ondernemers schiet ik toch weer vol. Ook hoe dit gesprek verloopt draagt daar niet aan bij… Maar goed, inmiddels kan me dat ook niets meer schelen. Het is ook allemaal niet gemakkelijk en vreselijk oneerlijk…
Aan het eind, als alles gezegd is, vraag ik nog wanneer we iets kunnen verwachten.
Na 3 keer vragen krijg ik een nog redelijk vaag, maar toch, een antwoord. Over 2 á 3 weken verwacht ze een antwoord te kunnen geven…

’s Middags mail ik mijn spreekaantekeningen. Zo, dat hebben we weer gehad…

Donderdag 23 december 2021
Als ik om 8 uur achter mijn thuiswerkplek zit lees ik eerst ff mijn mails. De mail van KHN heeft een artikel over de TVL. Ik word zo blij als ik dat lees… Eindelijk weer een stap. De situatie van de Amsterdamse ondernemer is gelijk aan die van ons… Ik besluit gelijk een mail naar RVO te sturen:

Goedemorgen Denise,

Graag verwijs ik je naar de volgende recente uitspraak: KHN Advocaten & Juristen realiseert alsnog TVL-subsidie voor Amsterdamse ondernemer | KHN Advocaten & Juristen (khnadvocatenenjuristen.nl) voor een juiste beoordeling van TVL Q4 2020 en TVL Q1 2021 van Narline n.a.v. de hoorzitting van 20 december.

Deze situatie is gelijk aan de situatie van Narline.
Bij deze nogmaals formeel: ook bij Narline was de wettelijke beslistermijn op 2 december 2021 verlopen voor de starterregeling van TVL Q1 2021, ik stel u daarvoor bij deze nogmaals in gebreke.

Zie uitspraak, bij een startend bedrijf is het reëel om dan een opvolgend kwartaal als referentieperiode te hanteren.

Dit betekent voor Narline dat:
Voor TVL Q4 2020, het 3e kwartaal van 2020 als referentieomzet gehanteerd dient te worden.
Voor TVL Q1 2021 starterregeling is dit reeds toegepast.
TVL Q1 2021 kan daarmee komen te vervallen.

In afwachting van je antwoord.

Met vriendelijke groet, Henriëtte Waaijenberg

Vrijdag, 24 december 2021 – Kerstavond
Eind van de middag open ik de brievenbus en daar ligt hij dan; de beslissing over de TVL Q1 – startersregeling. De TVL Q1 zit er nog niet bij…

Er staat in de brief: “Ik verklaar uw bezwaar ongegrond. Ik ken geen dwangsom toe. Uw bezwaar heb ik zorgvuldig beoordeeld en ik heb mijn besluit opnieuw getoetst aan het wettelijk kader. De conclusie is dat uw bezwaar ongegrond is omdat uw onderneming is ingeschreven op 28 maart 2019. U voldoet daarmee niet aan de eisen uit de regeling vaste lasten voor startende MKB-ondernemingen. Ik begrijp dat dit besluit een vervelende boodschap voor u is in deze onzekere periode. Er zijn wellicht ook andere regelingen die u kunnen helpen.”

Totaal 8 pagina’s, maar dit is wel de conclusie.
Met andere woorden: fijne kerst verder! En op die laatste zin heb ik wel een antwoord: Nee, die zijn er niet voor ons…
Ook wel weer super raar dat de uitspraak voor TVL Q4 2020 en TVL Q1 2021 er nog steeds niet zijn.
Ze hebben geen idee wat dit met ondernemers doet!

Maandag 27 december 2021
Goedemiddag wethouders en burgemeester van de Wolden,

Ik las de nieuwsbrief van de burgemeester van Hoogeveen en daarin riep hij op om als er vragen waren rondom coronasteun om die te stellen…
Graag breng ik u op de hoogte van de situatie van Narline.
Zoals u waarschijnlijk weet komen wij al sinds het begin niet in aanmerking voor de regeling TVL.
Voor het 4e kwartaal 2021 hebben we opnieuw de regeling aangevraagd en opnieuw krijgen wij als vergoeding voor onze vaste lasten 0,00 euro. Vond dat u dit moest weten…

Hoor graag wat er vanuit de gemeente De Wolden-Hoogeveen aan gedaan wordt…

Met vriendelijke groet, Henriëtte Waaijenberg

Vrijdag 7 januari 2022
We hebben reactie op bovenstaande mail. Vrijdag 14 januari komen wethouder Gerrie Hempen en de nieuwe burgemeester van De Wolden Inge Nieuwenhuizen bij Narline op gesprek. Ben benieuwd wat ze voor ons kunnen betekenen…

Maandag, 10 januari 2022
Vanmiddag maar weer eens ff een mail opgesteld voor de jurist van het RVO:

Goedemiddag Denise,

Het is vandaag 3 weken geleden dat we de hoorzitting hadden voor TVL Q1 2021 en TVL Q1 2021 startersregeling. In het gesprek gaf u aan dat ik binnen 2 a 3 weken de beslissing kon verwachten, ook voor de TVL Q4 2020. Jammer dat ik er weer om moet vragen… Tot op heden heb ik niets ontvangen.

De afwijzing van de startersregeling hebben we op kerstavond gekregen…
Weer een voorbeeld van miscommunicatie. Had graag ook uw brief gelijk ontvangen…
Was er maar eens iemand, die zich in onze situatie zou verplaatsen…
Ik ontvang de beslissing van TVL Q4 2020 + TVL Q1 2021 graag vandaag of morgen via dit mailadres.

Met vriendelijke groet, Henriëtte Waaijenberg

Dinsdag 11 januari 2022
Ik kreeg toch nog een reactie op mijn mail, eind van de middag:

Geachte mevrouw Waaijenberg,
In reactie op uw bericht kan ik u melden dat de beslissing op bezwaar aangaande het vierde kwartaal 2020 bij de post is aangeleverd ter verzending, deze zult u dan waarschijnlijk ook een dezer dagen ontvangen.

Met betrekking tot de beslissing op bezwaar aangaande het eerste kwartaal van 2021, ben ik helaas afhankelijk van de financiële afdeling alvorens ik dit dossier kan afhandelen. Om die reden duurt het helaas langer dan ik had verwacht, mijn oprechte excuses hiervoor. Uiteraard doe ik mijn uiterste best om uw dossier zo spoedig mogelijk af te handelen.

Hopende u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien.
Met vriendelijke groet, D. (Denise) Vermeend, Jurist TVL, Afdeling Juridische Zaken
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Met andere woorden er komt wat aan en de andere helft wordt nog weer wachten… Ben zeer benieuwd!

Woensdag 12 januari 2022
De brief van het RVO is binnen. Uitspraak TVL Q4 2020…
We hoeven niet meer terug te betalen. 😉 We hebben gelijk gekregen!!!
We krijgen een bedrag toegewezen. Ik had zelf ook al een berekening gemaakt en het viel me gelijk op dat het toegewezen bedrag zo laag was. Nee, hé, wat nu weer..
Nou, ze rekenen met het 1e kwartaal van 2020 waarin de 1e lockdown valt.
Echt gek word je ervan. Waarom? Dit is zo oneerlijk…
Ben je blij, krijg je dit weer…

Vrijdag 14 januari 2022
Gerrie Hempen, wethouder De Wolden en Inge Nieuwenhuizen, nieuwe burgemeester De Wolden komen bij Narline op bezoek. Natuurlijk laten we eerst aan de nieuwe burgemeester vol trots ons bedrijf zien. Daarna gaan we in gesprek over de steunperikelen. Zichtbaar aangedaan hoort ze het inmiddels lange verhaal aan. Ze belooft te kijken wat ze kan doen voor ons en komt erop terug.

Woensdag 19 januari 2022
KHN had in haar nieuwsbrief een oproep staan: Uitvraag schrijnende gevallen corona steunmaatregelen.
Eind vorig jaar is er een motie met algemene stemmen aangenomen die de minister van Economisch Zaken en Klimaat in ieder geval dwingt opnieuw te kijken naar de schrijnende gevallen in de TVL in de periode 1 juli 2020 tot 30 september 2021.
Dus, dat zijn wij… Ff een mail opgesteld met een samenvatting tot nu toe van onze situatie.
Pfff, wat een werk en best weer confronterend.

Heb jij ook een bedrijf en val jij ook onder de schrijnende gevallen? Meld je dan via deze link: https://www.khn.nl/nieuws/uitvraag-schrijnende-gevallen-corona-steunregelingen?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=WUP20220118&utm_id=khn.nl

Maandag 31 januari 2022
Afgelopen week druk met de 4e (her)opening van Narline. We mogen weer doen wat we zo graag doen, gasten ontvangen. Hopelijk is dit echt de laatste opening… 😉
Wat een lieve reacties van gasten hebben we gehad.

Vandaag maar weer eens verder met de TVL. Op het programma staat:

  • Navraag van de herrekening van TVL Q4 2020 en bezwaar op TVL Q1 2021-startersregeling.
    Mail verstuurd naar Denise Vermeend. Waar blijft de beslissing voor TVL Q1 2021, nog steeds niets ontvangen…
  • Brief opgesteld voor voorlopig bezwaar voor het College voor Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) voor TVL Q1 2021-startersregeling.
  • Gebeld met RVO om antwoord te krijgen op mijn vragen, kansloos mislukt. Wel drie kwartier aan de telefoon en zeer teleurgesteld…
  • Contact gelegd met KHN juridisch Advies. Ik wil de TVL perikelen met hen gaan bespreken om advies te krijgen over de aanpak. Ik word terugbelt…

En dan is je middag weer bijna voorbij.

Dinsdag 1 februari 2022
Vorig jaar is KHN een zogenaamde ‘bodemprocedure’ gestart tegen de Nederlandse Staat, Narline is 1 van de 6 voorbeeldbedrijven. Op 28 juni 2022 zal de zitting van de bodemprocedure plaatsvinden, dat kregen we vandaag te horen.

Donderdag 17 februari 2022
Dinsdag de hopelijk allerlaatste persconferentie gehad, alles gaat weer open en zonder mondkapjes en check. Heel fijn!
Toch blijft de nasleep mij waarschijnlijk nog wel ff bezig houden, helaas.
Wij voelen ons zo alleen hierin…
Geen reactie gehad tot nu van het gesprek met onze nieuwe burgemeester.
Geen reactie gehad over de uitspraak van de hoorzitting van 20 december 2021 over TVL Q1 2021.

Wel een reactie gehad over de steun tijdens de laatste lockdown, TVL Q4 2021. We krijgen weer niets.
Wat is dit toch… Is er dan niemand die dit leed ziet?

Aan de slag dan maar weer:

  • Mail naar jurist RVO om nogmaals te vragen om antwoord op mijn 2 eerdere mails.
  • Beroepschrift geschreven voor het College voor het Beroep voor het Bedrijfsleven.
    38 kantjes aangetekend op de post gedaan.
    Dit is de 1e rechtszaak over TVL Q4 2020. Deze stap volgt op de hoorzitting en de beslissing van het RVO. Ik hoop dat het CBB een menselijke, eerlijke en rechtvaardige uitspraak gaat doen!
  • Gechat met het RVO voor het eerst tijdens het horecaspreekuur. Dat werkt heel erg fijn. Snel en duidelijk antwoord. Al moet op veel van mijn vragen een jurist antwoord geven en die komt er binnen 10 tot 14 dagen bij mij telefonisch op terug. Pfff, wat duurt het allemaal lang. Zeker omdat mij wel deadlines opgelegd wordt van 4 weken…

Maandag 21 februari 2022
Vanmorgen contact met KHN advocaten over de TVL regelingen. Fijn om ff te sparren en advies te krijgen over wat nu te doen. Ik ga de RVO in gebreke stellen en een dwangsom per dag opleggen als ze niet met een uitspraak komen over de TVL Q1 2021. Klaar mee, de beslistermijn is allang verlopen!

Mark Rutte uitgenodigd bij Narline om in gesprek te gaan naar aanleiding van zijn artikel in het AD met de koptekst: “Wij zijn ook nog steeds een gaaf land, en een lief land.” Ik ben benieuwd of hij zo lief is om ons verhaal aan te horen…

Donderdag 3 maart 2022
Weer een regeldagje steun… Op mijn programma: beroep aantekenen voor de TVL Q1 2021-startersregeling. Dit beroep gaat via het College van Beroep voor het bedrijfsleven, het CBB.
Ik moest er echt ff voor gaan zitten. Pfff, wat een werk, vreet energie en tijd… Maar wel, 60 pagina’s aangetekend op de post gedaan! Weer een stap.

Vrijdag 4 maart 2022
Bericht van NautaDutilh. Of ik een actuele stand van zaken wil mailen m.b.t. de steun tot nu toe. Oké, daar moet ik ook echt weer ff voor gaan zitten.
TVL in beeld brengen en daarna de NOW en alle andere schulden bij de belastingdienst etc.
Best heftig om het zo in 1 A4-tje te zien. Hoop dat de rechtszaak van KHN tegen de staat op dinsdag 28 juni 2022 eindelijk recht gaat spreken… We horen nog of wij, als voorbeeldbedrijf, erbij aanwezig mogen zijn. Duurt nog ff, maar wel spannend.

Maandag 7 maart 2022
De 14 dagen zijn voorbij. En ondanks dat ik het RVO ‘in gebreke’ heb gesteld, krijg ik gewoon geen enkele reactie… Het is toch verschrikkelijk! Zou je andersom eens moeten proberen.
Ik weet het soms echt niet meer. Ik heb gebeld, gemaild, gechat enz. Alle drie wel 180 keer (bij wijze van)… Geen reactie komt er. Mag ik het zeggen…? Ik vind het schandalig hoe er met ondernemers wordt omgegaan!

Vrijdag 11 maart 2022
Vandaag maakte het kabinet bekend hoe ze om zullen gaan met starters die eerder nog niet in aanmerking kwamen voor TVL. Met deze aankondiging wordt onder andere invulling gegeven aan de motie van VVD Tweede Kamerlid Thierry Aartsen, waarin hij opriep om met een oplossing te komen voor de TVL voor ondernemers die gestart zijn tussen 30 juni 2020 en 30 september 2021. Fijn dat er nu een oplossing ligt voor Q4 en Q1 voor de TVL voor starters die in die periode zijn gestart. Hoop dat er ook een oplossing komt voor de ondernemers, zoals wij, die steeds weer buiten de boot vallen…

Oh, en trouwens… Geen reactie van Mark Rutte gehad op mijn bericht. Verrassend he?

Dinsdag 22 maart
Enige tijd geleden hebben we gegevens aangeleverd voor de inventarisatie van ‘schrijnende gevallen’. Wat dat heeft opgeleverd stond vandaag in een nieuwsbericht van KHN:  Op 15 maart 2022 heeft minister Adriaansens van het ministerie van EZK een brief gestuurd aan de Tweede Kamer waarin uitgebreid wordt ingegaan op de situaties van de zogenaamde ‘schrijnende gevallen’; ondernemers die de afgelopen twee jaar door omstandigheden buiten hun macht (deels) niet in aanmerking kwamen voor een compensatie in de vorm van TVL en/of NOW. Uit de brief wordt duidelijk dat het kabinet geen extra oplossingen wil creëren voor schrijnende gevallen.

Donderdag 24 maart
KHN wil zich nogmaals inzetten voor de ‘schrijnende gevallen’, Paul Schoormans vraagt toestemming om navraag te mogen doen bij het RVO, of ik daar bezwaar tegen heb… Nee, uiteraard niet. Fijn zelfs dat ze doorzetten.

Dinsdag 29 maart
Een mail van een jurist Demir genaamd van het RVO. Denise Vermeend, haar voorganger, is vertrokken bij het RVO. Zij is haar opvolger. Ze vraagt omdat ze het niet weet of een aantal stukken al aangeleverd waren en vraagt of ik dat nogmaals wil doen.
De zin: Verbaast u niet, verwondert u slechts… schiet door mijn hoofd. Het is werkelijk waar niet te geloven. Hoezo kwijt, waar laten ze het dan… AVG, ooit van gehoord?
Maar goed, braaf als ik ben, leveren we dat ook nogmaals weer aan. Wel geef ik aan dat ik het vreemd vind…

Maandag 4 april
Ik krijg een reactie van de nieuwe jurist van het RVO:

Geachte mevrouw Waaijenberg,

Ik vind het heel erg vervelend dat u nimmer een reactie heeft gekregen van Denise.

Ik heb mij in uw dossier ingelezen en eveneens heb ik de IGS gezien, echter leek het mij niet nodig om daarover iets te vermelden in mijn communicatie naar u toe. Ik begrijp volledig waarom u – namelijk- een IGS heeft ingediend. Enige wat ik wil is dat er een besluit wordt genomen, want ook ik zie in uw dossier dat u geruime tijd wacht op een herberekening. Ik weet niet precies waarom het zo een tijd duurt. De door u aangeleverde stukken zal ik naar de financiële afdeling sturen voor een herberekening.

Met vriendelijke groet, Mw. R. Demir – Jurist

Nou, ze had het niet hoeven doen, maar deed het toch. Heel netjes verwoord. Zou ik dan nu binnenkort bericht krijgen?

Woensdag 13 april
Er wordt een pak papier bezorgd met de post. Echt niet normaal wat een stapel… Het is het beroep bij het CBB voor de TVL Q1 2021-startersregeling. Met grote verbazing bekijk ik het. Alle correspondentie en beslissingen en bezwaren en het beroep in een pakket. Dit had de helft papier gescheeld als het dubbelzijdig was afgedrukt! Een halve boom zeg maar… 😉
En dan hebben we het over duurzaam zijn met z’n allen. Nou, Den Haag, kijk eerst maar eens kritisch naar jullie eigen processen!

Zaterdag 16 april
Echt zowaar!!! Onze bezwaren zijn gegrond verklaard. We krijgen over het 1e kwartaal 2021 ook een tegemoetkoming voor de vaste lasten! Dat is nog eens goed nieuws.
Na al die maanden is er nu een uitspraak.

Dinsdag 31 mei 2022
De heer van Gelder van het RVO belde. N.a.v. de uitvraag schrijnende gevallen van KHN had ik al een mail gehad dat het Rvo met mij contact zou opnemen voor meer informatie.
Ook deze, zeer vriendelijke man, kon niets voor mij doen. Beide kwartalen lopen via het CBB, afwachten dus wanneer dit voorkomt.

De rechtszaak tegen de staat zou 28 juni voorkomen. Begin deze maand de laatste update gemaild naar Nautadutilh, die de akte heeft ingediend. Nu heeft de staat weer tijd om te reageren. Door die proceshandelingen wordt de rechtszaak verplaatst naar 28 september, de rechtbank gaat het niet redden voor 28 juni. We mogen bij de rechtszaak aanwezig zijn, nou dat willen we wel…

Maandag 12 september 2022
Samen met Hendrik-Jan naar Amsterdam geweest naar het advocatenkantoor van Nautadutilh. Wat een enorm gebouw. Met de lift naar de 8e verdieping en daar ontmoeten we voor het eerst een aantal andere horeca eigenaren die ook deelnemen aan de rechtszaak tegen de Staat. Ook Hans Kant is er. We krijgen uitleg over de rechtszaak nadat iedereen zich heeft voorgesteld en zijn of haar schrijnende situatie heeft verteld. Wat een verhalen… Het blijft me verbazen wat voor leed het heeft veroorzaakt als je buiten de boot viel, om wat voor reden dan ook. Nu, afwachten tot woensdag 28 september, de zitting in Den Haag.

Dinsdag 27 september 2022
We staan in het Dagblad van het Noorden.

Vorige week heeft KHN mij gevraagd of ik wilde spreken tijdens de rechtszaak. Ik had al aangegeven dat ik dat wel wilde doen. Alle papieren liggen weer op tafel…
Ik merk dat het toch wel weer veel terughaalt.  Sommige details vergeet je en van andere kan ik het zo weer boven halen.
De hele ochtend werk ik eraan en tegen half 3 is het stuk af. Ik lees het voor door de telefoon aan HJ. Dan pas merk ik dat ik het niet droog hou… Al huilend lees ik het voor, pfff. Hij vindt het in 1 keer goed. Nog ff wat herschrijven.
Het stuk moet nog wel ingekort worden, want ik krijg toch geen 10 minuten spreektijd, maar 5. Oke, jammer, maar dan korten we het in.
Voor wie het wil lezen? Hieronder de tekst van de korte versie:

 

“Er is nog nooit iemand geweest die tegen ons gezegd heeft:
Nee, klopt. Jullie horen geen coronasteun te krijgen voor de vaste lasten…”

Toch is dat wel de keiharde waarheid geweest voor ons.

In 2019 begon onze droom. Hendrik-Jan en ik vonden na 3 jaar zoeken onze nieuwe horecaplek.

Negen maanden duurde de verbouwing van onze Rijksmonumentale boerderij… Op 10 december 2019 was de feestelijke opening met meer dan 300 mensen van ons horecacomplex Narline.

Drie maanden waren we open. Tot we op zondagavond 15 maart 2020 keken, net als vele anderen, naar de persconferentie en we hoorden dat we drie kwartier later ons mooie horecabedrijf moesten sluiten. 11 weken waren we gesloten. Het personeel hebben we al die tijd doorbetaald. We kregen steun, al was het niet de beloofde 90%. Wij  kregen slechts 58% voor de loonkosten. En ook sindsdien hebben we onder de verschillende NOW regelingen maar een beperkt deel van de loonkosten vergoed gekregen. Gemiddeld nog geen 40%.

De 2e Lockdown
Weer een persconferentie met de woorden: de horeca gaat dicht vanaf 14 oktober 2020.

De rest van het jaar waren we dicht.
Voor TVL kwamen we helemaal niet in aanmerking. Voor de TVL Q4 2020 kregen we 3600 euro voor dat hele kwartaal. En al snel wisten we dat we die 3600 euro ook weer terug moesten betalen. Als starter vielen we buiten de boot.
En, met vaste lasten van ruim 75.000 euro per kwartaal voelde dat zoooo onrechtvaardig.

Waardoor het kwam?
Deze TVL was gebaseerd op een referentieomzet 4e kwartaal 2019 en door onze verbouwing en start op 10 december 2019 konden we maar 3 weken omzet opgeven. Geen steun dus… 0,00…

De vaste lasten gingen wel door.

Ik kan u vertellen over alle andere periodes, maar die verliepen vrijwel gelijk. Ik vertel u liever over de impact van deze periode en waar je als ondernemer dan mee te maken krijgt…

Brieven, bezwaren, teleurstellingen, de Hoorzitting met de jurist van het RVO, hij begrijpt ons volledig, maar kan er niets aan doen omdat hij de regeling moet uitvoeren.

Wat een energie vrat het en wat een tranen stroomde er ook in die tijd.

Iedere persconferentie weer hoorden we over steun aan ondernemers, meer steun, hogere vergoedingspercentages voor de werkgeverslasten van de NOW of de TVL en steeds weer de woorden steun voor alle ondernemers… Maar steeds weer vielen wij buiten de boot…

U heeft geen idee hoe dat voelde…
Het overkomt je, we konden hier niets aan doen. Dat geeft je als ondernemer zo’n machteloos gevoel.

Het was echt heel zwaar, we sleepten elkaar er telkens weer doorheen.
Persconferenties werden steeds moeilijker om naar te kijken.
We bleven vechten, tegen het onrecht.

Regelmatig zeg ik: Ik begrijp heel goed hoe de toeslagenaffaire ouders zich voelen. Niet met betrekking tot het feit van de gevolgen van hun, bijvoorbeeld de uithuisplaatsingen van kinderen, maar wel het feit dat je totaal niet gehoord wordt, wat je ook doet…

Nogmaals we zijn enorm trots op wat we in Nederland voor elkaar hebben gekregen. Zo snel zoveel bedrijven helpen… Maar, als je in een persconferentie zegt dat je alle bedrijven over de eindstreep wilt trekken, dan moet je dat ook doen.

De gevolgen van het buiten de boot vallen voor ons zijn groot.
We hebben zelf 2 ½ jaar geen management fee gehad, we staan op oneerlijke achterstand t.o.v. andere horecabedrijven en kijken tegen een torenhoge schuld aan…

Wat ons gebeurd is, is niet de bedoeling van de regelingen…

Woensdag 28 september 2022
Vanmorgen om kwart voor 6 in de auto richting de rechtbank in Den Haag. Het is herfst, regen, donker en druk op de weg. We hebben gelukkig geen files en komen op tijd aan. Te vroeg zelfs…
We mogen er nog niet in, wachten in de hal. Half 9 gaan ze open en na de metaaldetector gaan we naar de 2e verdieping. Daar praten we met alle 8 deelnemers aan de rechtszaak en met iedereen van KHN en Nautadutilh. Er zijn problemen in de zaal en dus naar de 3e verdieping. In een klein zaaltje gaat het grote gezelschap zitten. NautaDutilh doet het woord namens KHN. Eerst een algemeen gedeelte en daarna de situaties van de 8 voorbeeldbedrijven bedrijven. Over Narline wordt het volgende gezegd:

“Narline is een restaurant en horecacomplex dat is gehuisvest in een Rijksmonumentaal boerderijencomplex in Drenthe. Narline is op 28 maart 2019 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Vervolgens heeft zij negen maanden een Rijksmonumentale boerderij volledig verbouwd. Op 10 december 2019 is Narline geopend. In de eerste negen maanden na inschrijving bij het KvK heeft Narline als gevolg van de verbouwing geen enkele omzet gedraaid. Toch komt zij niet voor de steunmaatregelen voor starters in aanmerking, omdat ze al in maart 2019 bij het KvK was ingeschreven. Tegelijkertijd valt Narline voor de reguliere steunmaatregelen buiten de boot, omdat zij geen referentieomzet over 2019 kan laten zien. Narline heeft vanuit andere BV’s van de eigenaren EUR 280.271 moeten lenen om alle kosten te kunnen blijven betalen. Ook heeft zij een rekening courant krediet van EUR 150.000 moeten aanspreken. Zij is zelfs onder toezicht van ING komen te staan. Narline heeft vele bezwaar- en beroep-procedures moeten voeren (tot aan het CBB) om nog enige overheidssteun te verkrijgen.[1] Dit heeft ontzettend veel tijd en energie gekost en haalt het gevoel van onrecht niet weg. De op dit moment kenbare openstaande schulden van Narline over 2021 als gevolg van de corona-maatregelen bedragen EUR 803.899,85. Niet alleen is de financiële positie van Narline volledig uitgehold, maar haar twee eigenaren zijn ook in privé zwaar getroffen: zij hebben zichzelf twee jaar lang vrijwel geen managementfee kunnen uitkeren en hebben in plaats daarvan moeten interen op hun pensioenvoorziening. De gevolgen daarvan laten zich pas in de toekomst voelen, maar brengen nu al veel onzekerheid en stress met zich.”

Daarna mag ik als 1e mijn speech houden. Ik deel mijn spreekaantekeningen met foto’s uit aan de 3 rechters en de advocaat van de staat. Begin, loopt goed, ik kijk de rechters vaak aan. Als ik HJ ff aankijk schiet ik toch vol, maar kan gelukkig toch doorpraten. De rechters stellen me nog een aantal vragen, waar ik gelukkig overal antwoord op heb… Dan mag Alex, ook hij heeft een goed en triest verhaal, ook hij heeft het er moeilijk mee. Het is ook best zwaar om alles zo ff snel in het kort weer op te halen en te vertellen…

Na de pauze mag de staat zijn betoog houden. Ik vind het een zwak verhaal en soms klopt het niet. De staat had geen keuze… Natuurlijk had de staat een keuze. Voorbeeld: Wij waren dicht en de Ikea was open met 2000 bezoekers per dag…
Aan het eind gaf de rechter aan dat we met 6 weken een vonnis krijgen of dat ze dan besluiten om de zaak aan te houden. Afwachten dus maar weer…

Positief gevoel aan vandaag over gehouden. Ik ben blij dat ik gespeecht heb. Zo krijgt de case ‘een gezicht’ en zien ze de ondernemer achter de rechtszaak.
Om half 6 zijn we weer in Hoogeveen. Moe, vreet energie.

KHN heeft ook al een bericht online staan: KHN pleit in rechtbank voor volledige nadeelcompensatie voor… | KHN

Nog ff het artikel in het Financieel Dagblad en de Telegraaf lezen en een artikel beoordelen voor het Dagblad van het Noorden. Komt morgen in de krant.
Dan slapen. Morgenvroeg om kwart over 7 een radio interview…

Donderdag 29 september 2022
Om kwart over 7 vanochtend was ik live in de uitzending van RTV Drenthe, vroeg, maar het ging heel goed. Heel kort vertelde ik over gisteren en waarom wij buiten de boot vielen. Spannend hoor!

We staan in het Dagblad van het Noorden en online op de NOS. Super!

Om 12 uur rij ik naar Narline. Half 1 komt RTV Drenthe filmen. Wouter Westerveld stelt mij een aantal vragen. Het is rumoerig om mij heen, maar volgens mij staat de essentie er wel op. Vanmiddag om 17.00 uur wordt het uitgezonden. Ook weer spannend, maar hoe meer media aandacht voor dit onderwerp hoe beter…